måndag 30 november 2009

Liten blir stor!


Idag fyller min lilla fantastiska Rusis och hennes bröder Rappe & Reko 3 år!!! Kommer ihåg dagen hon föddes som om den var igår, eftersom det bara var hon och Reko & Rappe visste jag ju på en gång att den där lilla tiken är min. Och Rusa är verkligen MIN hund, hon är så nära mitt ideal man kan komma tror jag. Hon är en bussig trevlig lättsam hund som ställer upp på allt vi hittar på. Hon har en stor vilja att vara till lags och hon är grymt lättlärd! Hon accepterar nya trender i träningen väldigt fort bara hon förstår vad övningarna går ut på.

Om jag jämför henne med mina gamla hundar är hon nog den mest kompletta, Hanni en grym hund i skogen, så gott som helt självgående både i spåret och söket. Lydnad däremot tyckte Hanni inte var särskilt nödvändigt, så på riesenmanér var man tvungen att lirka och locka för att komma dit man själv ville.
Dartan var en hund med stor kapacitet och MYCKET fart, men han hade ju egenheten att ha konsert när han inte förstod vad vi skulle göra eller om han var för gasad. Dart var också helt grym på specialen, vi hade ju våra bekymmer på lydnadsplanen, inte för att han inte ville, tvärtom - han ville hur mycket som helst. När som helst, var som helst!! Det gjorde också att Dartan faktiskt var en ganska krävande hund i vardagen.
Kastor är hunden lagom, han är en fantstiskt bussig hund som ställer upp i vått i torrt! Men han är lugn och stabil i vardagen, otroligt lättsam och sympatisk. Jag hade dock velat ha en växel till när vi tävlade, men å andra sidan om man jämför Dart & Kastors resultat kan man se vilken hund som lämpar sig bäst till tävling - Kastor!

Vi får se vart vi kommer jag och Rusis, men vi har ambitionen högt ställt!!!

Hur ska Rusas dag firas då? Ja jag firar den med att ha fått ngn liten elak bacill, det kan inte var svinet eftersom ajg är vaccinerad. Så vi har skrotat runt på golfbanan i en timme och som tur är är vi ju hundvakter till lille labbladåååren Zakk 1år. Och han är duktig på att underhålla Rusa <3
Vi har några ytterligare GRATULATIONER:
*Kastordottern Newstory Ninja i Finland har blivit uppflyttad till klass III i agility tillsammans med matte Minna.
*Dartdottern Kogaråsens Oska har tävlat högrespår med matte Annelie. Jättefin special men några missar på lydnaden gjorde att de får på sig en ytterligare start i högre innan det är dags för elitklass.
*Kastorbarnen i Kipis C-kull har nästan allihop varit på valputställningar under hösten med flera BIR och BIG-placeringar

Nu ska jag ta en filt och lägga mig på soffan!
Linda Sjuk


5 kommentarer:

Malin sa...

GRATTIS RUSA!!!

Tiden går fort! Kul sammanställning av dina gamla trotjänare...Jojo har nog pappa Dart som förebild ;) Känner igen mkt av det du skriver. Fortsätt nu att fira Super Rusa och krya på dig!

Kramar från Malin och Jojo

Orca sa...

Grattis lilla-syster!

Kerstin sa...

Grattis Rusa!! Tre år, svisch, vad tiden har gått fort!?
Och Linda, krya på dig. Hoppas att vi ses luciahelgen.
Bamsekryapådig kramar
Kerstin och syster Ockra

lotta sa...

Grattis på 3-års dagen. Visst går tiden otroligt fort och det gäller att ta vara på den. Egenskapen den mest kompletta måste hon ha ärvt efter sin mor eller vad tror du?

Hälsa familjen! Kramar Lotta och mamma Lexa

Annica sa...

Ja visst går tiden fort & dom växer upp fort dom små liven.
Min "valp" är 5 år;)

Hälsningar från ett vitt Ö-vik