måndag 25 augusti 2008

SM

Förra veckan var jag och Moa nere hos Lena och väntade på att Isa skulle valpa men hela veckan gick och ingenting hände. Så i fredags fick vi åka in till Västerviks djurklinik för att snitta Isa, ut kom en grann liten pojk på 460 gram. Han är redan döpt till Urax och var pigg från början. Isa sköter sin mammaroll alldeles ypperligt och här hemma är Dartan en mallig morfar i tratt.

Jo, han är nuför tiden en trattbeklädd antibiotikaätande gammal gubbe som inte bryr sig ett dyft om att han är ca 50 cm bredare än normalt och mejjar ner allt som kommer i hans väg. (Inklusive Moa som blir rasande). Tratten har han för att han fått en furunkel på en baktass och den kan han inte låta bli att vårda. Han har skött om sitt sår såpass ordentligt att det har blivit ganska stort och snubbigt. Men enligt Johan så har det blivit mycket bättre sen tratten och antibiotikan ordinerades så vi har förhoppning om att det har läkt ut snart.

Efter att Isa var snittad i fredags och hon, valpen och Lena var hemkörda styrde jag och Moa mot Västerås för att titta på årets Svenska Mästerskap för brukshundar. När jag passerade Norrköping satt jag och babblade för fullt med Jennie i telefon och körde lite på måfå mot Västerås trodde jag. Men det visade sig dock ganska snart att jag hade siktet inställt på Örebro och jag hade ju bara bränt på så jag hade lyckats förflytta mig ganska många mil innan jag kom på tanken att kolla upp vägen ordentligt.... För att komma på rätt väg fick jag åka på en litenliten ko-stig i över en timme. Det var inte bara trist för att jag fick sitta ca 1½timme extra i bilen, dessutom missade vi kräftskivan hemma hos Pär&Camilla som har Newton och Rodde. Där även hela Luleligan var, beståendes av Linda (Kiwi & Nio), Åsa & Stefan (RedGoblin) och Annelie & Björn (ännu icke omvända schäferägare) och det hade varit kul att få babbla hund en kväll när de är såååå långt borta i vanliga fall... Men både jag och Mois var helt slut efter bilfärden så vi åkte direkt till hotellet där Johan väntade.

I lördags tittade vi på uppletandet och skyddshundarnas lydnad och jag handlade dessutom en hel del prylar *ler*. Ett skynke till Rusa, tre olika bollar, en blå pälsig kampleksak med pip i, en bitstock och orangea klädnypor till snitslarna jag har tänkte knyta. Kvällen tillbringade vi i restaurangen på hotellet tillsammans med Magda, Tim och Christin. Lite senare anslöt Malin, Pia och Eva, de hade egentligen tänkt att tillbringa kvällen på banketten men av olika anledningar missade de båten.

Igår var det dags för lydnaden för spår- och sökhundar och därefter planskyddet. Tidigare år, när Kastor var igång, har jag känt att det där kan vi också göra minst lika, men i år måste jag säga att det var ganska många som jag ändå blev imponerad av. Väl genomtränade hundar som gjorde få missar. Trots det var det inte direkt nån som gjorde några fantastiskt resultat på lydnaden, grönisen Harry i spåret hade bästa lydnadspoängen i gruppen på 268. Men jag undrar om jag känner som jag gör för att Rusa fortfarande är under utbildning och jag inte riktigt vet hur bra hon kommer att bli... Det är ju bara att träna mer!
Vi satt i stort sett hela dagen på samma ställe och jag måste säga att Moa skötte sig riktigt bra även om hon protesterade lite på slutet. Fantastiskt roligt att Frida & Best vann skyddet. De gjorde verkligen ett kanonjobb inne på skyddsplanen och Frida höjde inte rösten en enda gång. Imponerande. För vissa vrålar ju så att man sätter sig rak i stolen vid sidan av planen...

Veckans GRATTIS går till Eva & Dartsonen Spinoys Julius som fick LP II för en vecka sedan och nu i helgen ytterligare ett förstapris.

För dig som vill ha en trevlig och arbetsvillig kompis finns det två otingade Kastorvalpar hos Ullheden. Mamma till kullen är den finska Tarkatan Candy som är terv född i mallekull. Candy bodde här när hon skulle paras och det var en jättemysig och trevlig hund. Hade jag inte haft huset fullt med hundar hade jag varit jättesugen på en av valparna.

Imorgon är det 30 år tills jag går i pension... Så ni som vill är välkomna hit (Seveniusvägen 39A) på kvällen för att äta och fika och hjälpa till att glömma att jag nu har lika långt till 40 som till 30. Precis som min blivande chef sa när jag fick lite högre lön än vad jag väntat mig "ja men du får ju faktiskt tänka på att du är mellan 30 och 40...." Gah! Hade liksom inte tänkt på talet 40 tidigare, men det är ju fler och fler av mina vänner som passerar den där gränsen och de verkar ju överleva (vilket ju i och för sig är det enda alternativet)

Nä nu ska jag iväg och träna, för SM:et hade samma effekt som alltid - tränings/tävlingsmotivation ökar ordentligt. Trist nog är Rusis bortlottad från de tävlingar jag anmält henne till men jag skickar iväg några till och håller tummarna för att vi kommer med. Hade egentligen tänkt att hon skulle vara uppflyttad till att jag börjar jobba....

Till helgen håller jag tummarna för Malin & Pesto och hoppas att han får sitt tredje cert så han får titulera sig SUCH! Lycka till!!!

Det kommer snart bilder från helgen och förhoppningsvis också på de små Kastorbarna inom kort.
//Linda

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hallåj!

Det hade varit kul om du kommit förbi en sväng i Västerås, men men vi hann ju ses på SM:et. Så nästa gång du ska på dejt med oss så ska vi be Johan ta hand om mobilen "asg". Må riktigt gott och pussa på pappa Dartan från alla Röda trollen på Red Goblin´s. Är så stolta över dem!! Kram på er

Anonym sa...

Hejsan svejsan!
Kul att träffas igen :) Moa hon växer så det knakar.....
Icke omvänd schäfer ägare ;) Jag blir nog gode svår att omvända *LOL* Synd du kom på omvägar inför kräftskivan men vi får ta igen det någon annan gång! Vi får helt enkelt sätta dig på ett plan så du kan komma norrut å "drilla" oss.

Grattis till 30 år kvar till pension!

kram kram

Anonym sa...

Hejsan!
Vi håller med föregående talare, ingen mer mobbe i bilen ;)
Å som sagt du får gärna komma upp och drilla oss lite.
Vi syns om nån månaden igen när det är dax åka neråt igen, hmm....kanske lika bra man flyttar neråt när man ändå ränner dit hela tiden :)

Kram och grattis på födelsedagen önskar Nio, Kiwan och matte Linda

Anonym sa...

Hipp hipp hurra på din födelsedag!

Skönt att Isa och valpen mår bra efter omständigheterna...

Fuskis dej som fick kika på SM och ha det bra. Jag följde det hela på min flaptop (resultatsidan) när jag var markansvarig på hemmaplan under fönsterbyte :-))

Men nästa år! Då jäklar skall jag minsann åxå åka på läger och titta på SM!

Kram Carina & Narni

Anonym sa...

Jag har för mig...att det till och med står VÄSTERÅS stort och tydligt utefter motorvägen i Norrköping;o). Hihi. ok du får trösta dig med att du inte är den första som missar avfarter trots att den ligger efter avfarten till Örebro...det gäller att vara ute i tid;o).
man överlever till och med 50 årsgränsen med så deppa inte ihop... och grattis på födelsedagen.
Hälsnignar från en gammal Västeråsare;o)

Anonym sa...

Heijsan!

NS Ninja get tittel BH yesterday in Lahtis! Now we can competite in search and tracking!

Yours
Minna and little kitten Ninja

Anonym sa...

Tack snälla för hjälpen idag med lydnaden! Det behövdes verkligen kännas på en genomdirigering....och grattis än en gång på födelsedagen i efterskott denna gång. Nästa gång får jag planera måendet litet bättre så jag kan komma över!
kram!