onsdag 27 augusti 2008

Träning och tack!

Börjar med att säga tack till uppvaktning och fina presenter. Jag fick bland annat ett nytt 300 mm objektiv till kameran av Johan & Moa och superfina utekrukor med blomster av mina gulliga träningskompisar. Dessutom berikades vår maskinpark av två(!) kolsyreapparater, och det har man ju inte så stort behov av så den som jag fick av mammma och pappa får jag byta till nått annat.

I måndagskväll åkte jag och Rusis till DTBK och vi hann köra igenom fotgåendet, inkallning, hopp, kryp, skall och läggande innan det blev mörkt. Det var en väldigt taggad och rolig liten hund jag hade med mig, fotgåendet börjar kännas bättre men jag tycker fortfarande att det känns som om hon börjar vänta på sin belöning när vi gått ett tag och jag inte har klickat. Har jättesvårt att ha is i magen, så jag måste innan tänka ut en tur (typ u eller z) som jag ska gå innan jag får klicka henne. Inkallningen känns riktigt bra, full fart och snabbt in i position. Krypet och läggandet har jag inget att säga nått om, skallet går bättre och bättre vad gäller intensiteten men hon hoppar våldsamt men det får väl bli en fråga jag får ta tag i längre fram... Hoppet vill jag ha mer fjutt på, så just nu har jag en bollkastningskampanj vilket fungerade kanon på Dartan och det känns som om även Rusis tycker det är roligare nu. Targeten är dämpande och jag tror att hon upplever ett krav runt den. Alltså tokigt inlärt av mig men jag orkar inte reda upp det så just nu testar vi boll ett par pass.

Idag var jag och Malin först på Lidingö och spårade och sedan på Solna och tränade plats med skott och ett pass lydnad. Malin la ett 500 metersspår till Rusa och jag la två upptag till Pesto. Rusa spårade bra när vi kommit iväg en bit, hon hade lite lätt nonchig attityd fram till första vinkeln men efter det skötte hon sig bra förutom att vi tappade två av fyra pinnar :( Jag måste klura ut nått sätt att få henne fokuserad på spåret från start, för i lägre hänger ju domarna med de 125 första metrarna. Sedan tror jag att hon genade nånstans på mitten för det var där de missade pinnarna låg.

Platsliggningen gick bra, det var första gången hon låg en regelrätt plats med skott. Dessutom var det många hundar med och det var inte alla som låg gjutna. Lydnaden gick bra, harvade återigen längre tid innan belöning på fotgåendet, framförgående som var en aningens flamsigt. (Men jag har ju knappt tränat momentet så jag kan inte gnälla över det. Jag är nöjd att hon går ut och vi borde få nått betyg på det i varje fall) Läggandet gick bra, inkallningen likaså. Först en med ingång och därefter en "hoppolek-inkallning". Krypet kändes hon lite hög men det var blött i gräset och då är det kanske inte så kul att släpa magen i backen. Hopp med bollkast, och Tiinas bakvända variant. Satte henne på andra sidan hindret med bollen bakom rumpan, först fick hon hoppa in till mig och sedan ut till bollen. avslutningsvis fick hon skälla. Idag började hon med att snappa luft innan det kom nått ljud ur henne, men sedan skällde hon upp till 5 skall utan avbrott. Skam den som ger sig!

Säger GRATTIS till den finska Dartdottern Naranja "Tirri" som tävlat deras högrespår och blivit uppflyttad och därmed fått titeln Jk2. Även Kastor har en dotter i Finland som visat framfötterna, lilla Ninja har gjort sitt BH-prov med excellent på alla delarna och godkänt resultat och därmed får de starta på de finska bruksproven. Congratulations!!!

Dart är bättre i sin fot men knölen finns kvar men är inte längre infekterad, dock så tycker jag att han blivit väldigt gammal på ganska kort tid. Han hänger fortfarande med på allt med en konstant iver, men han sprang ikapp med Rusa och jagade en boll härom dagen och när hon tacklade till honom for han omkull och man såg att bakkärran inte klarade hålla balansen uppe. Nu är det ju inget som händer ofta och han var snabbt uppe igen, men han är en gammal hund.

Nä nu hägrar lopplådan, god natt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, har du redan blivit så gammal:) Själv har jag faktiskt hela 2 dagar kvar innan jag når den gränsen så alltså är jag ju närmare 30 just nu och det låter bra tycker jag...
Håll tummarna för mig ikväll, även om det bara är en träningstävling så är det den som bestämmer om jag ska efteranmäla mig till Nybro den 7 sep..
Kram på er
Annelie, Limpan och Oska