söndag 10 augusti 2008

Träning

Vi kom hem från Jämtland i måndagskväll då vi kände att det skulle vara skönt med några dagar här hemma innan det är dags för vardagsliv igen. Vi har förvisso, på grund av lathet och semesterlunk, inte fått särskilt mycket gjort med hus och hem men jag har hunnit med desto mer hundträning än på länge.

Men innan jag går igenom veckans träning kan jag berätta att Moa började gå på riktigt i lördags 2/8. En bra dag att börja på eftersom hon hade namnsdag samma dag. Hon har ju ganska länge gått mellan mig och Johan (typ budföring *ler*) men i lördags reste hon sig upp och gick iväg åt ett eget håll. Vi tycker allihop i familjen, och framförallt Moa, att det är jättekul även om så gott som alla andra - både föredetta och nuvarande småbarnsföräldrar säger att man kommer längta tillbaka till att hon satt still... Än så länge kryper hon om hon får bråttom till något men hon går mer och mer för varje dag som går.

I tisdagskväll åkte jag till Södra för träning med tisdagfolket, men det var en del manfall så det var bara jag, Jennie, Tessan och Petra på plats. Jag är hursomhelst jättenöjd med Rusis träning. Vi hann köra igenom så gott som allt och vi fick även hjälp med en grupp till träning av utskicken på framåtsändandet och jaktinkallningar. Nu har jag harvat saktagåendet så länge att hon helt hade glömt av farten på utskicken. Men hon är ju en ganska tacksam sort att ha och göra med så nu när vi kört flera dagar känns det som om hon minns vad den gamla leken gick ut på. I övrigt håller jag på att träna uthållighet på fotgåendet, vilket både jag och Rusa tycker är sådär. Jag vill fuska och Rusis vill ha sin belöning så jag måste verkligen hålla mig i hampan för att inte belöna för tätt. Apporteringen känns som om vi är på rätt spår och krypet fungerar riktigt bra. Duktig vovva!

I onsdags tränade jag, Tiina, Malin, Pia och Sussie uppletande, platsliggning och lydnad på Solna. Jag fick inropning på planen och snabb belöning efter uppstart av fotgåendet för att jag vill inte att hon ska associera tråkträningen som uthållighetsträningen innebär med tävlingssituationen. Sedan fick hon en fullängdsbudföring med utplacerad skytt och tävlingsledare och det var inga bekymmer, full kareta. Och till sist gjorde vi utskick till gruppen. Pia tipsade om motstånd i halsbandet när hon får kommandot och det fungerade kalasbra. Sen var vi nöjda för dagen.

Igår lördag träffades jag (Johan & Moa) Pia och Sussie på Lidingö för att träna spår och uppletande. Pia lade Rusas och jag lade Krutovs. Båda två fick slita som tusan på grund av en hel massa bär- och svampsökare. Men jag är jättenöjd med Rusis insats, visst det var inte klockrent men hon var lätt att läsa och gav inte upp. När hon kom till femte och sista pinnen var hon dock så trött att hon ville bara äta godis och orkade inte leka... Efter spåren var det dags för uppletande och här ville jag bara att hon skulle hänga i jobba trots tröttheten efter spåret så hon fick en synretning med fem föremål på en linje = duktig hund! När vi alla hade gjort uppletandet tyckte vi att vi kunde ju också passa på och köra igenom lydnaden när vi ändå var igång innan lunchen hägrade. Vi blev återigen inropade och bröt med lek efter att ha startat upp fotgåendet, därefter inkallning och utskick till gruppen och den här gången hade jag ingen target i gruppen som de andra dagarna och hon verkar ha köpt konceptet på den nivå vi är nu. Det ska bli spännande när det är dags att sätta ihop det för jag tror faktiskt att hon en ganska bra uppfattning om vad momentet går ut på :) Som belöning för att vi hade kört igenom våra hundar en hel "tävlingsdag" åkte vi och åt sen lunch på Tindra loves coffee. Supergod Cesarwrap och morotskaka stod på min meny.

Idag tränade vi sök igen för första gången på nästan tre månader. Rusa fick sex st. dykupper och hon skötte alla skicken med framslag kalas. En markering på Pia missade hon för att jag tjoade för tidigt, men annars förstår hon nu att hon ska markera och sedan springa framåt i rutan!
Även idag hann vi med ett lydnadspass och Rusis var rejält trött efter sitt sökpass och då vill jag att hon ska ha ordentlig attityd på planen trots tröttheten och då måste man ju lägga upp det därefter så vi började med jaktinkallningar där hon blev hetsad av fasthållaren och jag lämnar henne gåendes. Jag vill att hon ska ha samma bild av mig när hon hålls fast som när hon sitter själv, och på första fick hon gå in och sätta sig innan belöning och på andra belöning för (det fantastiska) tempot. Sedan fick hon krypa, och jag kan inte använda för gott godis för då kraschar tekniken fullständigt på grund iver. Men när hon är sansad kryper hon grymt bra. Dagens pass avslutades med skallträning i koppel och på slutet fick vi fram fyra ordentliga skall i serie, för hon har tendens att bara skalla i serie om två: vov vov tyst vov vov tyst.. Jag vill att hon ska skälla VOV VOV VOV VOV VOV....

Känner mig jättenöjd med hela den här veckans träning och för det måste jag ju tacka alla mina kompisar!

Lite grattisar har jag också.
Dartdottern Kogaråsens Karma (tillika Kastors syster) forsar fram på agilitybanorna och har blivit uppflyttad till klass III.
Kastor har även han en dotter som är agilitystjärna, Newstory Nikita och matte Anne, de har redan lyckats få flera pinnar i klass II och hoppklass II så snart är de i högsta klassen även de.
Dartdottern Spinoys Jojo och matte Malin har tävlat lydnadsettan igen med ett finfint förstapris.
Nästa Dartdotter som visat upp sig är Kogaråsens Orca och matte Jennie som debuterat elitspår på Svenska BelgarMästerskap och där blivit placerade på andra plats med ett godkänt resultat. Enligt rapporter från publiken så såg det superfint ut!
GRATTIS från en mallig farmor!

Ett tråkigt besked är att Dart har fått sitt första HD-fel på en av sina avkommor. Det är en av de finska valparna som fick B-C. Det är ju inget hunden kommer lida av, men det är trist ändå.

I morgon börjar Johan jobba igen och jag och Mois ska ha vardag några dagar innan vi åker ner till Lena. För på torsdag tänkte vi åka söderut för att vara med när Isa ska valpa. Helgen därefter är det dags för SM i Västerås och sedan är det inte många veckor kvar innan jag ska börja jobba och Johan ska vara hemma med Moa istället. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot denna livstilsförändring...

Det var något mer jag skulle skriva men det har just nu försvunnit ur mitt huvud. Så jag kanske återkommer lite senare för nu ska vi till MaPa och äta middag.
Hej Då

1 kommentar:

Yvonne o Vilja sa...

Shit vilket inlägg... :) Hoppas att ni mår super -som det verkar att ni gör. Vad jag skrattade när jag läste om Moas budföring. -fniss-
Kram på er!