söndag 27 juli 2008

Läger & Semester

Suddig Rusa på årets kennelrace där hon placerade sig som 3:a
Vi kom hem igår kväll för en liten ompackning/tvättningsomgång inför nästa veckas Jämtlandstripp. Lena & Wille följer med oss upp till vår stuga i år igen. KUL KUL!!!

Men nu ett försök till resumé över de två förra veckornas aktiviteter.
Börjar med att gratulera Gun & Otiz som klämde i med Cert, BIR och BIG3 på sin utställningsdebut!
Grattis även till kennel Ullheden där tre små Kastorvalpar såg dagens ljus för två veckor sen!

Lördagen den 12 juli var det ju dags för Kastorvalparna hos Newstory att koras och det gick alldeles galant!!! Vilken fantastisk kull, alla åtta som var med blev godkända på både exteriör och mentaldel. Poängen låg mellan 317 och 468, jag såg de fem första hanarna som gick men sen var jag tvungen att åka eftersom kvällen var inbokad med Winnerbäcks konsert i Gamleby folkpark. Men alla hundarna filmades av Nezzies husse Pål så jag ser fram emot att få se filmen.

Konserten då? Jo det var kalas tyckte både jag och Johan men Moa hon hade inte mycket till övers om man säger så. Så tyvärr fick vi stå en del vid sidan av scenen för att försöka få Mois att somna och till slut gick det. Hon var för söt i sina rosa peltorkåpor :)

På söndagen drog Kogarlägret igång, och det är LIKA ROLIGT varje år! Det är så kul att träffa alla och det är sååå bra att få en veckas genomkörare. I år var vi med i spårgruppen där Stefan Mattsson, Krokasmeden, var instruktör. Vi körde en till två pass spår per dag och en eftermiddag lydnad och en eftermiddag uppletande hans med. Rusis skötte sig jättefint hela veckan, men på fredagen kom den stora genomklappningen. Vi skulle träna förledningar med rådjursklöv. Jag la ett spår som gick parallellt med en väg och markerade upp två partier à 10 meter där vi sedan vallade av med klöven som kastades över spåret och drogs tillbaka. Och när Rusa kom ner i det första partiet blev hon först lite konfunderad för att till slut sänka svansen och få flykttendenser. Hon tyckte det var skitäckligt och klarade med nöd och näppe att lösa upp det med hjälp och spåra vidare, belöningen som kom en bit efter lekte hon halvhjärtat med och när hon kom till nästa parti gick hon ställde sig bakom mig och vill inte vara med längre. Jag hjälpte henne bara igenom och satte henne på spåret efter och vi kunde avsluta. Men hon var slut och vill inte leka vid slutet. Den övningen kändes ju rätt misslyckad, så Gun var snäll och sprang ut ett "vanligt" spår som Rusa fick ta efter nån timme, och då var hon som vanligt igen. Men när sen fick nosa på klöven så tyckte hon att den var hemsk, men jag drog den bakom mig och till slut kom hon i varje fall på att hon kunde bita i den och då vände det och hon ville i stället inte släpp klövdj...len. Så man kan ju fundera över vad det var Rusa lärde sig, men viltspårning det kommer vi nog att lämna över åt andra att göra...
Lägret avslutades på fredagen och på lördagen 19 juli åkte jag och Lena till Vimmerby för där hade Spinoys sitt kennelläger och jag vill ju träffa de fem Dartvalpar som var på plats. Tja vad ska man säga, jättehärliga och supertrevliga hundar, men de är STOOOOORA som elefanter. Tror att det var två av hanarna som ligger under maxnivån resten är över. Tikarna Jojo och Tassa är inte riktigt så stora, även om Jojo är rejäl så är hon inte gigantisk. Tyvärr fick jag höra att en av hanarna hade dött hastigt efter nån veckas infektion med hög feber. Jättetrist och jag lider med hans matte.

På söndagen lämnade vår familj Brostugan och styrde kosan mot Falkenberg, vi lämnade dock Kastor hos Lena & Wille för att Kalle & Bea som vi skulle bo hos hade en löptik hemma och det kändes övermäktigt att komma farandes med två kåta hanhundar FläppLusa och en unge. Som grädde på moset så började Rusa löpa i onsdags, åtta månader sedan sist. Så vi kan ana att det kommer att bli lite livat lagom tills vi kommit till Jämtland...
På västkusten har vi hunnit med att göra GeKås-Ullared, HalmstadCity, och sol o bad. Dessutom passade vi på att träffa Alex, Reko & Tyke på Falkenbergs bk och Carina & Narni med familj på Varbergs bk. Reko är en superstilig kille och Tyke kavat och vi babblade mest under tiden vi sågs även om Rusis fick en liten hastlydnad. Men när vi träffade Carina var vi flitigare, först fick vi fika vid deras husvagn och sedan lämnades män och barn vid vagnen och vi körde igenom våra tjejer ett pass i värmen/hettan. Carina drog igenom högrelydnaden och jag testade att låta Rusa göra lägrelydnaden. Och tja hon verkar faktiskt nästan vara klar, så jag kanske ska våga mig på att anmäla oss till några tävlingar. Trodde faktiskt inte att hon skulle kännas så klar som hon faktiskt gjorde, visst finns det detaljer att slipa på men på det stora hela kändes det helt ok.

Idag har vi klippt gräs och tvättat massor med smutstvätt och imorrn ska det packas ner på nytt. Man skulle ha en liten betjänt som fixade sånt åt en för det är för trist!

På återhörande efter vår Jämtlandstripp, jag hoppas på att Lena är lite träningssugen i veckan som kommer för nu kliar det lite i fingrarna :D
Linda
...som håller tummarna för Jennie & Orca som ska vara med på spåret på SBM (Svenskt Belgar Mästerskap) och för Tiina & Jilla och Sussie & Tazza som ska vara med söket. Heja heja!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilken underbart härlig hundsommar ni har! Att åka runt och träffa goa människor och träna hund dessutom! :-)
Och visst är det underbart med kennelträffar, det blir sådan gemenskap. :-)
Jag har ännu ett Dart barnbarn i min blogg. ;-) På den 12 juli finns ett inlägg som heter "hundlördag" och där är Silas syster Kogaråsen's Smilla med. Jag har alltså fått träffa två härliga hundar från samma kull - underbart trevliga båda två. :-)
Må så gott, och klappa på hundarna från mellannorrland! ;-)

Carina sa...

Tack själv för en trevlig träningsstund! Det var precis vad vi behövde jag och Narni... Fick till några fina bilder som kommer på mailen snart!

ps. Håller tummarna för det lilla "allvarliga funderandet"! Hade vart skitkul! ds :-))
Och så kanske jag kan göra samma sak fast omvänt sida sverige längre fram i tiden...! He he he

Ha det så gott i Norrlandia nu! Där har dom nästan inga fästingar, sägs det :-))

Kram // Carina & Narni

Anonym sa...

Hoppas ni njuter av Jämtlandssemestern:)
/Magdalena m flock

Anonym sa...

GRÖNISGULLET HAR APPORTERAT!!!!!