måndag 12 november 2007

Utmanad

Igår söndag var Rusa och jag på spårkurs för Tomas Ivarsson. Det första spåret var fullt med kusligheter tyckte Rusis, så första benet klarades av under full ragg och en minst sagt sviktande spårteknik. När vinkeln var avklarad hade vi tydligen lämnat läskigheterna bakom oss för då visade hon att hon faktiskt kan spåra. Tomas tyckte hon var en duktig liten unghund som inte har någon rutin. Han tyckte att hon ska få en belöning tidigt i spåret och fler utmaningar i form av vinklar och lite svårigheter. Spåren behöver inte vara så långa, men de ska ge henne en möjlighet att utvecklas. Så spår nummer två var förvisso utan kusligheter men det hade desto mer vinklar och trixigheter än vad hon haft tidigare, den tidiga apporten blev hon glad för. Nu är min ambition (vi får se hur långt det räcker) att hon ska få gå minst ett spår i veckan över vintern. Tomas tyckte nämligen att det gjorde ingenting om det ligger lite snö på backen, och då blir ju spårsäsongen betydligt mycket längre. Tänkte också att hon ska få pröva på att spåra på grus och asfalt, både Dartan och Lasse tyckte att det var superroliga övningar och de blev också duktigare på att spåra på knepiga underlag på skogsspåren.

I lördags var vi först på Noras 1-årskalas. Det lilla födelsdagsbarnet, som i vanliga fall är en sprudlande liten tjej, var dock inte i högform pga av feber. Men hon blev nog ändå glad för sina paket och fikat vi fick var av första klass :) På lördagskvällen var det 40-årsfest för Lidingö brukshundklubb, ca 50 personer hade kommit för att fira denna begivenhet. Det var nog roligast för de gamlagamla medlemmarna, bland annat hade festkommiteen lyckats få tag i två av grundarna till klubben. Så dessa 70-talets hundförare fick sig några glada återseenden. Vi andra betydligt färskare medlemmar, jag kände mig som en fjortis med mina 19 (!) år, vi njöt av en SUVERÄN buffé. På buffébordet fanns helstekt oxfilé, rökt lax, kycklingspett, potatissallad, couscous och annat gott, till kaffet bjöds det på tre fantastiska tårtor, en chokladmousse en fruktpaj och en citronmaränghistoria. Jag hade trevligt men blev inte särskilt sen, dels för att jag lämnade Moa hemma hos Johan och så skulle jag ju upp tidigt till spårkursen.

Rusa har blivit utmanad av både Axa och Narni att skriva 6 saker om sig själv som gör henne speciell......

  • Matte och husse måste ha sovrumsdörren stängd på nätterna för annars går jag upp och kissar på köksmatten trots att jag snart är ett år gammal. Är dörren stängd har jag inga problem med rumsrenheten.

  • Jag kan inte koppla av på kvällarna om jag inte får ligga i soffan, hihi smart va?!

  • Sedan jag flyttade in har vattenskålan blivit förflyttad in i badrummet för att undvika fuktskador. Jag dräller nämligen mer vatten när jag druckit än vad den gamla skäggiga riesenschnauzern som bodde här förut gjorde under hela sitt liv. Min drickteknik är lite annorlunda för jag stoppar ner hela nosknoppen under vattnet när jag dricker, och nånstans måste man ju fnysa ur näsan.

  • Hade en period då jag inte ville gå in genom porten, kunde då bara tänka mig att frivilligt gå in genomm balkongdörren.

  • Hälsar på folk genom att sätta tassarna i magen på dem och att bita dem lite "vänligt" i armarna. Husse tycker detta är ett fruktansvärt ofog, men matte hon bara skrattar.

  • Slaktar minst en leksak per dag. När jag kom hit hade vi en stoooor låda full med gamla hundleksaker. Där finns nu bara några oförstörbara kvar på botten. HEHEHE!

    Skickar utmaningen vidare till Orca, Ockra, Svante, Nio och Blizzan...
  • 2 kommentarer:

    Anonym sa...

    HMMM Reko o Rusa har väldigt lik hälsningsfras men Herr Reko nyps oxå med sina små tänder.Roligt med kurs.Sån vill jag oxå gå.Du får skicka ner alla tips till oss.
    Kramar Alex o Rekopeko

    Anonym sa...

    Hej Linda! Hittar ingen e-mail till dig?
    Funderar lite på din kamera, som Tomas sa, du tyckte var så bra.
    Märke?
    Hälsningar Eva i Tierp