måndag 19 april 2010

19/4 2010 - Älg

Jag har hela vintern tjatat om att jag ville se en älg för jag tycker det är så otroligt häftiga djur! Rusa gjorde slag i saken när det var dags för säsongsdebut men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig... Men jag fick ju i varje fall se en älg.

Vi började dagen med framspår och hon spårade kalasfint till första apporten och genom spetsen så bar det iväg med ett jäkla sug och driv. Jag tänker stilla att oj vad hon är taggad idag, jag måste nog bromsa om vi ska få med oss några pinnar. Trots det kom det inga pinnar men älgar har ju inte för vana att släppa i från sig 10 cm långa träpinnar med jämna mellanrum... Ett flertal hundra meter lades bakom oss i fiiin skog men så kom vi ut i sumpig blöt skvattram och nu tänker jag: vem fasen går här när skogen är helt torr och fin??? Då får jag syn på henne med långa kliv joggade hon på sådär 200 meter framför oss. Frågar nu lilla hunden vad fasen hon höll på med???

På något djäkla vis tog hon sig i varje fall tillbaka till spåret och vi fick med oss pinne 6, 7 och 8 så summa sumarum hade vi 3 + slut när vi var ute på vägen igen. Det är ju inte så att man hurrar direkt men vi forsatte och körde uppletandet innan vi avslutade vår dag. Uppletandet gick men de hade mumsiga föremål som hon bara var tvungen att mala runt på. Hon tuggade som en besatt kan man också säga. Men 4 föremål på 5 skick är jag nöjd med! Tuggandet får vi göra något åt...

Malin aka "Halta Lotta" & Marie var gulliga och körde oss genom lydnaden. Intressant att se vad som händer när lilla hund har klivit ur sängen 04.00 gått ett spår och kört uppletande. Nöjer mig med att säga att jag måste dra upp henne och jag måste träna med henne trött på nya platser. Hon var lite oengagerad och okoncentrerad. Problemet är att jag ju oftast tränar med henne pigg och då är hon liksom perfekt.

Jaja det är bara att bita ihop och träna och hoppas att vi kommer med på lite fler tävlingar!

-Linda

Http://dartan.se




.

3 kommentarer:

Jenny och Bisse sa...

Ja är det nåt man vet om brukstävlingar så är det att man aldrig kan veta vad som kommer att ske :) Lycka till framöver!

Carina sa...

Å hu, dessa skogsdjur... låter bekant på någe vis, hoppas INTE hon är lik sin storasyster i vilthänseende...
Annars har vi inte dött här nere, är bara lite under isen, men det blir nog bra vad det lider, vilket som. Hör av mej när jag har någe kul att säga, för nu blir det mest bara gnäll :-)
Njuter av andras träningsframgångar istället så länge!
KRAM

Kerstin sa...

Fick idag 3:e maj se en STOR fin älg på 5 meters avstånd på förmiddagen. Mäktiga djur.