måndag 17 september 2012

2012-09-16 - A-kullen 2 år och spårcert x 2

I dag var det två år sedan våra fina valpar i A-kullen såg dagens ljus. De har vuxit upp och blivit fina hundar allihop. Det är så roligt att få följa er och se hur ni utvecklas!
Ascot är ju fortfarande den jag träffar mest eftersom han ofta är hos mig på dagarna när Tiina jobbar, men jag har ju förmånen att bo nära Aslan, Aliz, Acke och Aivan. Alpha träffade jag som hastigast i villervallan på SM och på långt håll såg vi en fiiin tervhane och sedan när vi möttes var det ju inte så konstigt att vi tyckte att han var fin :D

Acke firade tvåårsdagen med att tävla spår, mer om det kan ni läsa i Jeanettes blogg.

Jag och Rusa har också tävlat i helgen och jag måste, även om det blir tjatigt, få säga att jag har en helt fantastisk hund! Hon är så bra, jag hör ibland att folk vill ge mig cred för våra framgångar men jag hävdar envist att det är tack vare Rusa, allt är enkelt med henne. Vardag - träning - och oftast tävling!

I lördags åkte vi till Nyköping. Började dagen med att dra startnummer 13, sist av alla = lååååång dag och låååång väntan på allt! När det väl blev vår tur kom vi ut ur rutan åt rätt håll och sedan tuffade vi på i fin Sörmlandsterräng, tyvärr blev en lite pinnusling kvar i mossan.
Tillbaka vid klubben var det dags för uppletande och här briljerade hon för andra gången på raken i höst, snabbt 4 föremål in och 10 i betyg! sedan var det lång lång lång väntan på vår tur på lydnaden för 12 av 13 fullföljde. Men å andra sidan innebar det ju att Rusis kunde ligga ett antal timmar i bilen och sova.

Ja just det ja. Höll nästa på att glömma platsliggningen. När vi går fram till vår plats råkar jag trampa på Rusa och hon hoppar undan och tjuter till men jag klappar om henne och tror att saken är ur världen. Det var den tydligen inte?! För när jag kommer tillbaka till henne när tiden var ute kommer ena dommaren fram och berättar att hon har suttit från det att jag lämnade till straxt innan jag kom tillbaka. Lilla apa! 6 försmädliga poäng åt pipan.
Väl inne på lydnadsplanen flöt det mesta på så himla bra och vi lyckades få ihop 268,75 på lydnaden och totalt blev det 597,75 en 3:e placering och cert. Därmed höjde vi vårt kval inför SM 2013 till 602.5 poäng!!

Även idag söndag ringde klockan tiiiidigt, nu var det Surahammar som skulle bevistas. Här fick jag startnummer 4 och nog det finaste spåret jag någonsin gått (och det är några stycken). Mossa, och blåbärsris i 1,5 km. Även idag kom vi iväg åt rätt håll, halleluja! och idag fick vi in alla apporterna. Underbart vilken rolig start!
När det var dags för lydnad visade det sig att vi nog behöver ett par träningar mellan tävlingarna för vi fick lite "dagtvåeffekter". Hon stoppade i gruppen på sträcka 2 på framåtsändandet, blev därför för kort och ett onödigt dk. Fastnade i en fläck på krypet och hängde inte med samt tystnade före kommando på skallet. Tre betyg som gjorde att vi föll neråt på poängstapeln.

Uppletandet gick även idag suveränt om man bortser från ett litet slarv med ett föremål vid avlämningen. Men snabbt och prydligt in med 4 föremål! Duktig duktig vovva!!!
Vi kom 3 igen och fick ihop 586,75 och cert

Nu ska jag jobba några nätter och i slutet av veckan få till några träningar inför nästa veckas tävling.
Hej hopp!!

Inga kommentarer: