tisdag 4 september 2012

SM-resumé och poängrekord!

Halloj!

Ska nu försöka sammanfatta mina intryck från SM-veckan och vår debut i de här sammanhangen. Börjar med att svara på frågan som alla har frågat, om jag är nöjd? Ja jag är ganska nöjd, eller jag är i varje fall inte missnöjd :) Det var sååå otroligt roligt, ja rent av beroendeframkallande roligt och framförallt: vi fick genomföra hela tävlingen! Ett STORT TACK till alla mina vänner som hjälpt oss på vägen!!!


Jag och Pia kom ner till Skara på tisdagen med våra husvagnar. Ja jag och Johan har köpt en superfin husvagn, nu ska vi bara se till att vi får dra den lagligt också... (Ni kan vara lugna, jag har inte varit olaglig, min fantastiskt snälle pappa drog ner den åt oss och hämtade den) Väl på plats ägnade jag och Pia oss åt förtältsplockepinn, jösses! Men vi fick ihop och upp båda tälten, Pias förtält var dock en aningen enklare än vårt. Därefter belönade vi oss med grillad entrecôte och gott rött vin innan det var dags att hoppa i säng.

Onsdagens förmiddag ägnades åt långpromenad och lunch på ett litet smultronställe, cafeet "På klostret" i Varnhem, i väntan på att Johan och Malin & Björn skulle angöra Skara. På eftermiddagen hann vi med spår och uppletande, innan det var dags för förtältskräftskiva :)
Torsdagen hade ungefär samma upplägg bortsett från kräftorna.

På fredagen var det så äntligen dags! Morgonen inleddes med veterinärbesiktning på arenan kl 9 och Rusa gick igenom utan anmärkning. Men jag lurade Lena eftersom jag tyckte hon var okoncentrerad och stod och babblade istället för att fokusera på sin uppfödning. Ni skulle sett hennes min när jag sa att Rusa fått en anmärkan och skulle visas upp på eftermiddagen igen :D Hahaha, jag trodde nästan att hon skulle klippa till mig!

I väntan på lottningen kl 14 och passade vi på att turista oss till Hornborgarsjön. Väl på lottningen drog jag startnummer 20 och hamnade i grupp 2. Vi skulle börja med spåren liksom grupp 1 men hade inte samling förens kl 7.50. Grupp 1 åkte iväg redan 05.10!!
Efter lottningen var det invigning och då fick jag med mig Lenas Vittra som inte hade något emot gå i paraden. Kvällen var lugn, Rusa, jag och Johan höll oss för oss själva.

Lördag morgon, avfärd mot omlottningslokalen och där drog jag nummer 6. Påsläpp vid 10.50 och vi kom iväg åt rätt håll och spåret började i fin skog med lingonris och tallar men det var trixigt. Först kom spetsen och 20 meter efter den första pinnen som vi missade sedan var det massor med vinklar efter varann, men Rusis hade koll och vi hängde med bra i svängarna. Ut från finskogen till hygge och granplantering fortfarande med massa vinklar. Vi tog oss runt men nånstans i granplanteringen blev ytterligare en pinne kvar. Rusa stannade på ett ställe och markerade för något men vi hittade den inte, hon snudde runt runt och letade men nix, ingen pinne :(

Därmed var vi ju helt borta från allt vad toppen heter och jag kunde också andas ut och inte dra på mig en massa nervositet. På ett sätt skönt men samtidigt har ju varit ganska bortskämd med få missade pinnar och då känns det ju lite trist med att missa dem på SM...

Uppletande hade vi kl 14.30 och vi fick in 3 föremål och de var härliga att tugga tyckte lilla hund. Sedan var det hoppochlek till söndag morgon. Lydnaden började klockan 9 i omvänd startordning. Rusa o jag hade tagit oss upp till en 18 plats och äntrade därför planen efter första pausen 10.15. Pia hjälpte till med uppvärmningen och det kändes bra. Sedan var det dags, dags för det som vi har tränat för hela sommaren. Jösses vad roligt det var! Helt i en glasbubbla jag och min hund och vi genomförde lydnaden utan några större katastrofer. Hon missade läggandet på inkallningen, var kort på framåtsändandet och tjuvade på stegen, annars helt ok men vi kan bättre! Summa sumarum ett godkänt resultat och placering 17/30 på vårt första SM känns helt ok!

Nu laddar vi om för nya äventyr och vi började med att tävla i Norrköping i lördags och det gick så bra. Ja, så där bra som man vill att det ska göra. Fint upptag, alla pinnar och fyra föremål på uppletandet gav ju förutsättningar för ett bra resultat. Och vi lyckades! Vårt personliga rekord var bärgat. 607,25!
Hon är en klippa min lilla guldklimp!!!

Vi tävlade även i söndags på Stockholms distriktets DM på Tyresö som slog till med en stortävling på 19 ekipage. Imponerande!!! En supertrevlig tävling med härliga funktionärer och bra upplägg!
Rusa tog tyvärr bakspår men sedan spårade vi runt i kalasfin skog i Tyresta och alla pinnarna kom in. Uppletandet är nog det bästa vi gjort någonsin på tävling och 10-10 kändes gott! Lydnaden hade sina toppar men tyvärr också några dalar i form av 0 på kryp och 6 på skall och en skabblig tungapport där Rusa siktade fel och satte igång och började kuta mot tävlingsledaren. Jag var inte iskall och ropade då på henne. Vi kom fyra men gratulerar vinnaren Pia Johansson med Molars Hexxa till DM-vinst, cert och championat!

Nu ska vi ta det hundlugnt en helg och ägna oss åt några jubilarer, bland annat min farmor som fyller 90 innan vi siktar mot nästa spårstart om några veckor!

//Linda

Inga kommentarer: