lördag 13 oktober 2007

Sökträning


Här skulle ni egentligen få se en bild på Rusa i sökmundering, men jag orkade inte sätta på henne allt och ta ut kameran. Så det får ni en annan gång, nu får ni hålla tillgodo med en bild på äppelblom för jag längtar redan till våren...

Idag var det alltså dags för Rusas riktiga sökträningsdebut, hon har ju bara fått "nosa" på söket ett par gånger tidigare. Så jag, Moa och Rusa åkte hemifrån halv nio i morse utrustade med sökrulle, tjänstetecknet, fika det vill säga kaffe, macka och nybakad tigerkaka. Måste ju smöra lite för mina sökkamrater för att de är gulliga och står ut med barnvagnen innehållandes Moa som kräver lite tillsyn.

Söket då? Jo lilla Rusis är ju såååå duktig!!! Hon fick 6 skick med dykupp och hittaövning, på första skicket såg hon inte dykuppen men sprang ändå ut och hittade sin figge. Duktig hund! Resten av skicken var det inga problem med. Vi avslutade passet med två markeringsövningar med lösrulle som också gick bra. Det var jättekul att vara tillbaka i sökskogen, och Moa skötte sig finfint i liggandes i sin barnvagn. Hon var så snäll att vi dessutom hann med att köra både uppletande och lydnad efter söket samt en promenad utan att något knorr hördes. Snäll bebis!

Uppletandet gick också jättebra, full sula rakt ut med näbben påslagen. Kan inte bli bättre. Jag har föremålen på en linje framför mig och hon får sitta kvar när jag lägger ut föremålen. Hon är dessutom väldigt duktig på att sitta lugnt, något hennes pappa och storebror är tämligen usla på. Hon hämtade snabbt in fyra av de fem utlagda sakerna och sedan var jag nöjd :)

Nu har jag en trött och nöjd lite orange hund som ligger här i soffan och snarkar. Det är en skön känsla när hundarna är så nöjda efter en hel dags träning. Grabbarna fick vara hemma med husse så de är inte riktigt lika nöjda. I morgon utlovas enbart långpromenad innan dagens ska ägnas åt födelsedagsfirande, först min pappa som fyller 59 och på eftermiddagen är det kalas hos vår gudson som fyller två år på tisdag.

HIPP HIPP HURRA för Lena & Milla som tävlat lydnadseliten idag i Valdemarsvik och fått sitt första 1:a pris! Bara två kvar.... GRATTIS!!!

Hej hopp
Linda

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med sökträning! Nästan så man är lite sugen... Det är så kul i början i inlärningsfasen, när allt går på räls. Kanske skulle lite poppisar göra susen även på uppletanderutan på Narni... Vi har tränat för mycket framåtsändande så hon skevar av på 15 meter och kommer tillbaka och vill bli skickad igen... Läste din variant om fyra föremål på djupet.. Det skall jag prova! Smart! (du har säkert sagt det förut, men minnet är väldigt lokalt ibland)
Kram // Carina & Narni

Anonym sa...

Hej Linda

Det var ett tag sedan sist jag var in och kikade, kul att det går så bra för lilla Rusa....verkar vara en begåvad valp

Ha det så bra

Kram Bettan

Anonym sa...

Vad underbart med äppelblom! Jag längtar också till våren.
Att Rusa är en suverän hund är väl självklart hon är ju syster till Ockra...
Tusen Kramar Kerstin

Anonym sa...

Hejsan!
Japps här går kameran så mkt att den nog får tränigsvärk :)
Ja prinsen är väldigt lik sin far och det är inte fy skam kan jag lova ;)
Kramiz till er och hoppas vi träffas i december.

Anonym sa...

Tjena syrran!
Får du träna sök.Fyyy vad orättvist.Min matte vill bara köra spår hela tiden.Har du tagit sönder något mer? jag rörde en blomma härom dagen men matte såg mig o då blev det ett jäkla liv.Herregud det vara ju bara en liten blomma.Hon är bra tokig min matte.
Kramar Brosan Reko binladen