måndag 29 oktober 2007

Korningsdiplom

En glad Dartan i våras innan snön hade försvunnit
Ojojoj, nu kommer först ett litet gnäll över att tiden går så fort... Hade tänkte att skriva nått förra veckan efter förra helgens kurs, men jag har inte hunnit. Så nu kommer ett litet sammandrag från de senaste veckornas händelser.

Har tre roliga nyheter att börja med. Kogaråsens Occam och husse Lelle var på korning i Varberg i helgen. Det gick kalasbra och han fick ihop fina 437 poäng. I och med detta blev han korad och alla nio hundarna i Kogaråsens O-kull, som är efter Dartan och Kogaråsens Lexa, har erhållit titeln Korad! Coolt va! Och dessutom får därmed Dartan sitt första korningsdiplom från SBK för sina korade avkommor. För hanhund krävs 15 korade avkommor för att få diplomet, och för Dartans del är det valparna från två av hans kullar hos Kogaråsen som har titeln- Kastor, King, Kaiser, Kaspar, Kosmo och Karma från K-kullen och Oska, Orca, Ockra, Onya, Ombra, Ouzi, Orax, Otiz och nu också Occam från O-kullen! Det känns fantastiskt kul och jag är skitmallig, Dartan tar dock nyheten med ro. Han undrar nog mest när kvällsmaten ska serveras... :)

Den andra nyheten är också Dartvalpsrelaterad. Cousins Narnia och matte Carina tävlade igår lydnadsklass 2 och fick ett förstapris på finfina poängen 185! Grattis!!!! Ni är så superduperduktiga, jag håller tummarna för din fot Carina hoppas den blir bra snart.

Nyhet nummer tre, handlar istället om en väldigt duktig Kastorvalp. Blott 18 månader gamla Newstory Newton med husse Pär har tävlat lydnadsklass 2 och fått sitt tredje förstapris och därmed också sin LpII titel. Han har sedan tidigare också LpI. Grattis, ni är kanonduktiga!

I helgen som gick dömde jag båda dagarna ute på Mälarö bk, i lördags var det appellspår som stod på agendan och i går söndag var det lägre och elitsök. Två trevliga dagar i fint höstväder. I synnerhet söket var jättekul att döma, vi fick se många relativt duktiga hundar och förare. Jennie var med och tittade på alla hundarna på söket, för hon och Girapira ska snart själva ut i sökskogen och tävla. Och det är nog smart att göra så att man åker och tittar på en tävling om man inte sett någon innan man själv ska tävla. Det var hursom helst jättekul med sällskap ute i skogen :)

Kursen för Anna förra helgen då? Tja, det blev väl inte riktigt som jag hade trott. Rusa var väldigt okoncentrerad och inte alls lika förig som hon brukar vara på vårt första pass på lördagen. Och tyvärr blev det passet hängande som en skugga över oss hela helgen. Fick dock en uppsträckning och en del bra och matnyttiga tips. Vi har ju inte kommit särskilt långt i vår momentträning så jag hade inte så jättemycket att visa upp, men vi körde igenom fotgåendet, krypet, apporteringen, saktagåendet och stegen. Tävlingsstart är ju inte planerad förrens till våren och min tanke är att hon då ska vara klar för både appellen och lägre. Hon fyller ju inte 18 månader förrens 30 maj och innan dess får vi ju bara tävla appellklass. Så jag har ju gott om tid att få fason på allt.

Idag har det varit ett riktigt höstrusk här i Stockholm och jag har inte haft nån lust att sticka näsan utanför dörren. Jag och Moa åkte iväg till ett inomhuscentrum och försökte göra av med lite pengar istället... Försökte, för att när jag skulle betala hävde kortapparaten ur sig den något pinsamma ordkombinationen "Medges ej". Jag visste att jag garanterat hade pengar på kontot så jag såg väl ut som en fågelholk och började lite skämsigt skruva på mig. Efter en massa ringande hit och dit och väntande i SEB's telefonkö visade det sig att kortet hade gått ut. Jag har ju fått nytt kort hemskickat men det hade jag ju glömt bort. Men inköpet löste sig genom att Johan kom och löste ut mig :) Så hundarna fick en aptråkig dag med bara två kortare promenader, men de är schyssta och protesterar inte allt för mycket. Rusabusa blir lite vankig och försöker roa sig så gott hon kan. Bättring utlovas!

Om vädret blir bättre ska jag träna annars får det vara, för det känns bara bökigt med Mois. Så för hundarnas skull håll tummarna för väderförbättring, lite träning blir det dock förhoppningsvis på kvällarna i garagen.

Morsning!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Stort Grattis Faffa Dart och Fammo Linda till Korningsdiplomet :)
Du e bäst !!!
Morsan hälsar stor Kram till er alla, spec. till Pappa

Anonym sa...

Vi vill också skicka ett Grattis till Kornings diplomet. Jättekul.
Hälsningar Redgoblin´s Eros med familj

Anonym sa...

Grattis till Korningsdiplomet! Lite häftigt att ha så coola halvsyskon!! Kram från Narnia och matte

Anonym sa...

Grattis farsan till Kornings Diplomet. Vi är så stolt över dig.
Massor med kramar från oss uppe i norr.

Ge din snygga son en pözz för sina fina barn. Kanoners....

Eryn med familj

Anonym sa...

Jättegrattis till Svantes supermorfar för korningsdiplomet och allt annat!!

Anonym sa...

Jag måste säga att jag är en mycket stolt ägare av en Dartanvalp. Supergrattis Linda och Dart.
Kerstin och Ockra

Anonym sa...

Grattis till världens bästa pappa-hund! Vilka fantastiska barn du gör!

Och som sagt, det var verkligen super att få gå med i skogen i helgen! Tack!

Puss
Orca-Borca med familj

Åsa sa...

Stort grattis till Dartan för Korningsdiplomet.
Från Åsa och Ganto

Anonym sa...

Grattis farsan! Ett stolt R-kullsbarn här hemma.Jo det blev en canon 400D.Gå in på min fotosida nu så ser du en mallig Reko.Hoppas jag får lite bättre bilder längre fram men det är ju en början.

Kramar

Anonym sa...

Hej på er !
Brukar smyga in o läsa i er blogg ibland =) Va malligt att Dart ska få ett Diplom, är barnsligt förtjust i sånt jag med *fniss*
Blev de några bra bilder på lilla spex på valp träffen ? Tänkte jag skulle byta lite bilder på min hemsida nu hon är ju pytte liten där.Du får gärna maila över om du fick något bra ! Ha de gott ! Kram Louise & Spexa(lolloalb@hotmail.com)

Anonym sa...

STORT GRATTIS!!! Linda och Dart till kornigsdiplomet.

Hälsningar Bettan