söndag 14 september 2008

Högre here we come!!!

Det här kommer att bli ett lååååångt inlägg, bara så att ni är förberedda!

I måndags åkte jag och Moa ner till Lena & Wille för att umgås/njuta av min sista vecka i frihet... Dessutom ville jag hinna med att träffa Isas lille Urax som hunnit bli tre veckor. Lille är egentligen ett understatement för det här är en bastant krabat, vilket kanske inte är så konstigt eftersom han är själv om all maten.
Lena jobbade som vanligt men vi hann ändå med en del träning på eftermiddagarna. Både Asca och Rusa skulle ju starta lägrespår i Söderköping till helgen så det kändes lite viktigt att få till några bra sista träningspass inför det.

Igår lördag var det alltså dags för tävling vilket innebar en TIDIG morgon. Klockan stod på 05.00 och jag kan villigt erkänna att jag undrar hur det egentligen är ställt uppe i knoppen när man frivilligt offrar en sovmorgon. Och inte nog med att jag pinar mig själv, nu var jag ju dessutom tvungen att dra upp morgontrötta Moa vid denna vidriga tidpunkt. Superdupersnälla GULLIGA Johan mötte upp i Söderköping så att jag skulle kunna koncentrera mig på Rusis. Så egentligen var det honom det var mest synd om för han åkte härifrån Åkersberga innan min klocka hade ringt...

Tävlingen då? Rusa är en liten stjärna!!! Skulle egentligen inte behöva skriva mer men jag anar att det kanske är nån som vill läsa om vår dag :) Vi började med spåren, och när vi satt i karavanen på väg ut till spårmarkerna frågade jag Johan var han hade ställt påsen som stått på passagerargolvet? I min bil blev svaret. GAH! Skit, där fanns alltså mina kängor och Rusis allt godis. Helvetes dj...la skit kom över mina läppar och Johan såg fruktansvärt dyster ut när han insåg att han hade sabbat min dag redan innan den börjat. Men så kom jag på att jag hade mina gummistövlar i bilen för på fötterna satt mina slitna jympadojjor vilka inte är särskilt lämpade för några längre skogsvandringar. Och som tur var hade Lena startnummer 1 och var alltså längst fram i kön så jag ringde till henne och undrade om jag kunde få några köttbullar av henne, vilket jag självklart fick. Puh! dagen räddad och Johan slapp bära hundhuvudet.

Spåret gick kalasbra, Rusa slog ett slag på påsläppet men sedan drog hon iväg och spårade som en dammsugare. Hon missade dock två av pinnarna men i och med att hon var precis i spåret hittade jag dem istället. De övriga sex apporterna apporterades med iver i utbyte mot ovan nämnda köttbullar. Runt kom vi på 17 minuter och leendet var för stunden fastklistrat i ansiktet. När vi kom ner till bilen hade Lena hunnit dit och även hon såg glad ut, men tyvärr hade Asca haft 5 minuter för lång tid för att hennes tvåbening inte hade litat på att fimpen är en formidabel liten spårhund.

Budföringen gick i ett flygande fläng och nästa 10:a var bärgad, platsliggningen gick bra så till vida att hon låg kvar men Rusa vill ligga på skinkan när hon ska ligga still så där länge och nu la hon sig som en sfinx och då visste jag på en gång att hon på något sätt skulle rätta till sig till sin platsliggningsställning. När detta efter en liten stund blev aktuellt för lilla prinsessan tyckte domarna att hon kröp, jaja jag får helt enkelt lära henne lägga sig till rätta på en gång.

Jag var ordentligt nervös hela dagen och min mage var inte i nått pålitligt skick så ett antal upprepade toabesök var nödvändigt och där i värmen kunde jag innan lydnaden konstatera att jag ju kunde nolla två moment och ändå klara uppflyttningen. Så jag bestämde mig för att vara en schysst matte och ställa upp på min lilla vovve och se till att hennes upplevelse av tävling blev så bra som möjligt. Och lydnaden gick riktigt riktigt bra, så bra att domarna kom fram efteråt och berömde FläppRusa och tyckte det skulle bli kul att få se henne högre upp i klasserna. Den kvinnliga domaren sa att hon aldrig satt en 10:a på något fotgående men nu hade hon tagit fram den men då lät Rusa bli att sätta sig ordentligt i sista halten för att jag vände runt för snabbt och då blev det bara 9.5 för henne men den andra domaren tyckte att även en 10:a kan ha nån lite plump för "hon gick ju såååå fint!"

Rusa skötte sig med den äran även om hon faktiskt kan bättre ändå. Hon fick alltså så gott som fullt på linförigheten och helt fullt på läggandet och hoppet. Framförgåendet gick bra men hon stod inte stilla i halterna och näsan doppades regelvidirgt i marken ett par gånger. Krypet kändes bra men tydligen var hon lite hög och stötestenen apporteringen gick riktigt skapligt, Rusa galoppade ut grep och sprang in till sin matte och satte sig relativt prydligt men när hennes kampleksak uteblev tyckte hon vi kunde ju lika gärna leka med apporten istället så hon hoppar iväg och tuggar som en besatt. När jag gick ifrån henne för inkallningen var hon så ivrig/olydig att hon inte satt stilla när matte hade ryggen till och då dalar ju som bekant betyget tämligen mycket. Men hur som helst var känslan inne på planen bra och Rusa tyckte det var kul och såg inte allt för ledsen ut att hennes belöningar dröjde tills vi kom av planen igen.

Vid prisutdelningen visade det sig att vi vann på finfina poängen 566,5 alltså 33,5 poäng från max! Duktiga duktiga Rusis!

Efter tävlingen styrde jag galet nog bilen söderut igen för att jag ville se S-kullens MH idag. Så idag har jag alltså travat runt på Gamlebys MH-bana tillsammans med en hel hoper trevliga och gulliga Kogaråsare. Lena, hennes föräldrar och några klubbkompisar ha slitit som tusan för att få klart banan till dagens test. En bra bana och duktiga hundar, det var Magdas Svante och hans syskon Sitrus, Sarco, Smilla och Storma som var där. Allihop var tillgängliga lekglada och skottfasta. Kul kul, och morfar Dart är på vanligt manér väldigt mallig!

Nu till veckans GRATTIS-lista:
Kastordottern Newstory Nikita & matte Anne har förra helgen lyckats få sina första SM-pinnar i agility.
Dartsonen RedGoblins Ethos är friröntgad på höfter och armbågarna. Skönt!
Åsa & Kogaråsens Polka "Gullan" som idag har blivit uppflyttad till elitklass spår på samma tävling i Nynäshamn som träningskompisarna Lotta & Sola som också lämnade högreklubben där vi precis kommit med.
Dartdottern Cousins Narnia & Carina som idag debuterat i högreklass och blivit godkända efter en finfin special!
Och till sist ett grattis till Magdas Hjärtie som med sin xtraförare Anne fått sitt tredje 1:a pris i lydnadstrean och därmed LPIII!

Grattis allihop!


Just det höll på att glömma. I fredags åkte jag med Susanne ner till Kalmar och kennel Blacknecks för att hon skulle hämta hem sin nya lilla träningskompis. Med hem följde lilla supergulliga Vinna (A'Xena) som vi ska kampera i sökskogen tillsammans med. Det var en kavat liten plutt som följde med oss i bilen och det ska bli spännande att följa henne framöver.

Imorgon bitti 07.00 är mitt glidochglassarliv till ända för då ska jag infinna mig på avdelning 20 S:tGöran och Johan ska kampera med Moa på vardagarna medans jag ska dra in stålares till hushållet.

Nä nu ska jag lägga mig i soffan och ha lite jobbångest
//Linda & FläppRusa som nu konverterat tilll lilla SuperRusa

22 kommentarer:

Anonym sa...

Fasiken vad duktiga ni är. Men jag hade inte förväntat mig något annat av er!
Kram Annelie, Limbo & Oska

Anonym sa...

Grattis faster och farmor till ett kanon fint uppflytt. Härligt jobbat ;)

Anonym sa...

Grattis igen till en strålande tävling! Ni är suveräna!

Anonym sa...

Som du själv skrev - vilken stjärna hon är lilla Rusis!! Och du med!! Grattis än en gång!!!

Anonym sa...

Super GRATTIS, trodde inget annat heller iof. NI är så duktiga. Kramar från Åsa, Ganto, Juha och Helix

Anonym sa...

Ja vad ska man säga?
WOW vad ni är bra!:-)
Tror jag passar på att pensionera mig när ni når elitklassen;-)

KRAAAAAM Pia Krutov och Ginza

Anonym sa...

Grattis till uppflyttet, ni är ju bara hur bra som helst!

kram kram från Luleå

Anonym sa...

Hallo hallo igen! Va kul att du skrev ihop allt detta! Finns inget bättre när man maskar på jobbet, än att hitta ett splirrans nytt inlägg om den roligaste sporten i hela världen!
Och så duktigt jobbat av er båda! Lite avdrag på bus får man ta, det lönar sig i längden, säger dom kloka.
Och tack igen för peptalk, skönt att du finns där på andra sidan svedala!
KRAM
Carina & Narni

Anonym sa...

Grattis Grattis till min duktiga syster yster.Du är bara för bäst men bli inte en mallisgroda nu för jag kommer igen till våren så pass upp då....Kramar reko m matte

Anonym sa...

Grattis Grattis till min duktiga syster yster.Du är bara för bäst men bli inte en mallisgroda nu för jag kommer igen till våren så pass upp då....Kramar reko m matte

Anonym sa...

Jättegrattis till uppflyttet!
Vi är imponerade, om än inte förvånade :o)

Många kramar från Newton, Rodde o familj

Anonym sa...

Grattis! Check out our blogg (or Hovet-blog) - Ninja get silver in Belgians obedience championship in openclass!

Yours Minna ja Ninja

Anonym sa...

Snyggt jobbat!
..och vilka poäng sedan. GRATTIS!

Anonym sa...

Grattis igen Linda till uppflyttningen! Så det blev söderut igen;)
Ha det så bra
Bettan

Anonym sa...

Mega grattis till uppf. ja visst är hon en stjärna lilla Rusis =)

Kram Louise & Spexa

Kerstin sa...

Grattisar från oss oxå och lilla Rusis som är en lite prinsessa:-)
Kramar Kerstin och Ockra

Anonym sa...

Vad roligt! Stort grattis!!!

Anonym sa...

Grattis till uppflyttningen!
Kram från Spinoys Jazon o familj

Yvonne o Vilja sa...

Grattis till finfina uppflyttningen från oss på andra sidan!
KUL, och vilka poäng! :)

Kram från Yvonne och Rottisgullet

Http://brewitzochco.blogspot.com sa...

Grattis till Rusas uppflyttning och jag och Härtiepärtie tackar för grattiset!!!
Kanske kommer ni till TBK för lite fredagsträning nu på fredag 19/10??

Du kanske liksom Magda har något gammalt vrak jag kan få tälvla lite på skoj..........haha

Carina sa...

Med risk för att försvinna bland alla dessa grattisar, så skulle jag vilja efterlysa lite tips på tungapportsträning... Kanske nån annan som har varit ute för samma sak?

Har kört med både föremål och köttbullar och annat gott. Min egna tunapport är en modell med mjukt grepp, där tänderna får bra grepp. Den är inga problem. Galopp ut, ett gripande, nästan galopp in och så sätter hon sig lite vingligt men är glad och nöjd. Helt okej genomförande.

Men, på klubben finns en variant med hårdplast på mittstången, när Narni greppar den och tar nån millimeter åt fel håll, halkar den ner i munnen och slår till henne på kinden. Min känsliga lilla dam tycker det är väldigt obehagligt och vi har således fått lite tjöt. Hon tar den, efter att hon åmar sig och kråmar sig, tar den, tappar den när den slår till henne, tar upp den igen och håller på så...

Kör man den där "bra-grepp-apporten" några gånger är vi tillbaka på banan, men såfort vi råkar ut för en sån där halkig skitapport så blir det problem.

Sist på HKL så fick ju såklart en skitapport som halkade iväg och slog henne i kinden...

HJÄLP!??
Bara köra bra-grepparen?
Eller driva igenom slinkapporten, även fast "åma och kråma" beteendena ökar för varje gång (sentensitering)?

Tacksam för tips!

Kram Carina & Narni

Anonym sa...

Gulle dej, Linda. Jag kommer på stört! (Mailar dej sen, har inga adresser på jobbet)
Funderar på vilka helger som skulle passa? Kan vi bo på nåt vandrar hem eller nåns gäststuga i närheten? Nåns klubbstuga kanske?
Tack för att du finns!
KRAM KRAM
Carina