torsdag 25 september 2008

Babbelbabbel

GRATTIS Malin & Pesto till ert första cert i spåret, nu är det bara ett kvar till SBCH! och fler kommer att komma det är helt givet!!
GRATTIS Lena & Asca till uppflyttningen, ni är grymma! Jag tycker att Fimpen ska få visa upp sig även i högre, hon är ju huuuuur duktig som helst!!!
GRATTIS Jennie & Orca, vi är så malliga för att du och Orcis är så duktiga! Det är så kul att vara farmor och Dartan han är i vanlig ordning ännu drygare och låter hälsa att inget annat än framgång är väntat för hans ungar!

Nu till Rusas karriär. Det är nog minst 6 månader tills vi ska tävla högre och därför känns drivet i träningen lite så där just nu. Men jag har tränat, men fokus har mer legat på att se var vi ligger i träningen än specifik momentträning.

Igår var det först dags för spårträning och på kvällen lydnad och plats med skott.
Jag har varit väldigt stereotyp i min påsläppsträning så Rusa har med flit bara fått direktpåsläpp för jag inbillar mig att hon kommer bli duktigare att välja rätt när vi kommer till sidopåsläppen. Men jag inser också att vi måste ju träna sidopåsläpp så igår var det alltså premiär, och det gick både bra och dåligt. Rusa skötte sig men hon hade med sig en extremt puckad förare! Istället för att gå vinkelrätt ända fram till spåret satte jag igång och skickade henne flera meter i från spåret, en övning vi aldrig har gjort någonsin. Nu gick Rusis bussigt ut till spåret och kom väldigt prydligt iväg åt rätt håll men sen brann det i Superhjärnan (har lovat Rusa att sluta kalla henne Fläpp, även om hon nu faktiskt var ganska så fläpp!) och hon drog iväg från spåret. Var tvungen att sansa henne och gå tillbaka varpå hon tar upp spåret och spårar fint fram till första pinnen men därefter hade vi påhälsning i spåret av familjen Svampmaniker som traskat runt. Och det lyckades hon inte reda upp så det var bara att sela av och gå till bilen.
Nästa spår ska vara bättre genomtänkt från min sida, svampälskare kan man ju alltid råka ut för så det säger jag nte så mycket om. Även om tankar finns där på träning av arrangerad störnings/förledningsträning...

Platsen gick bra, jag har haft lite kampanj på ligg kvar kommandot och det verkar ha haft effekt. Hon tycker nämligen att det räcker att hon blir kvar på platsen, att hon ligger och vänder, kryper, snurrar runt spelar liksom ingen roll. Men nu funkade det enligt planerna, skönt!

Lydnaden gick väl också så där om jag ska vara krass. Det blev mörkt, väldigt dimmigt och kallt innan det var vår tur och då sjunker min ambitionsnivå lika snabbt som ett fallande betongblock. Så det blev lite hejsan hoppsan träning över det hela. Inkallning med stå, skapligt men dimman skymde så jag såg inte hur hon stoppade, framåtsändandet: hon vet att hon ska fort till gruppen och att hon ska vidare men hon vill inte riktigt vänta på mina instruktioner. Måste träna stadga!!! tråkigt!!!
Krypet bra men lite hög i inledningen, skallet bra intensitet men hon backar lååångt. Tungen är tung tycker hon, så där kommer det kampljud så vi får fortsätta med 2-kilos ett tag till. Ja det var det vi hann med. Skulle ha kört igenom fria följet men det glömdes bort av både mig och mina träningskompisar... Ni kanske fattar min ambition just nu?!

Idag har vi haft en mysig skogspromenad med korvgrillning och fika i solskenet. Jag gillar inte korv, men skogsgrillad är det ju nästan en delikatess. Undrar varför?
När vi kom hem röjde vi lite i trädgården och eldade det undanröjda i tunna och där hade jag och Johan helt olika strategier. Jag ville precis som med allt annat att det skulle gå fort så jag knölade ner alldeles för mycket enligt honom. Men jag tror att om Johan fått sköta nerknölandet hade vi inte kommit in än... :D Så nu sitter vi här och luktar gammal brandrök båda två, romantiskt värre.

Ska jobba hela helgen så jag får åter igen följa alla tävlingsrapporter via SMS. Lycka till allihop!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej!
Tänk att precis sådär resonerade jag oxå i spåret med Narni... Bara direktpåsläpp i början. Och nu när vi väl börjat med påsläpp så blir det bakspår nästan varje gång!!!
Tror inte Narni har fattat att framspår är bättre än bakspår... Kanske har hon fått förstärkning hemma när hon bakspårar mej till grinden och så när jag kommer hem... Vem vet vad som rör sig därinne...
Min plan är iaf att hela vintern ägna mig åt små L-spår med pinnar i långsnöre. Nog fan måste det bli ordning, förr eller senare...
KRAM o ses snart!
Carina & Narni