onsdag 3 september 2008

Träningsrapport

Börjar med lite reklam: Det här är Kastordottern Ullhedens Rina som blir åtta veckor till helgen och hon har ingenstans att bo. Hon är precis som sina syskon social och gullig. Är du intresserad, kontakta Camilla. (om jag inte hade huset fullt med hundar så....)

I söndags innan valpgosandet hann vi med ett sökpass, eller pass kanske egentligen är mycket sagt för Rusas del. Vi var på en jätterolig bana men vid närmare eftertanke var den inte så optimal för Rusis träning i det läget vi är just nu. Men ungefär på mitten av stigen finns en ravin som jag ville passa på att skicka henne genom, så det blev söndagens utmaning för Rusis. Nu fick hon lite bekymmer, trots att hon såg dykuppen kom hon liksom bort sig när hon kom ner i ravinen då hon hoppade runt i porsen och tappade riktningen så jag fick skicka om henne två gånger. Så istället för ett fjuttigt skick fick hon ju gå på tre :)

Måndag, tisdag och onsdag förmiddag och dag har ägnats åt en sjuk liten Moa, sådär kul om ni frågor oss allihop. Vi har varit ordentligt utråkade, Moa, jag, RUSA(!) Kastor och Dartan! Så på eftermiddagarna och kvällarna har jag och dogsen varit iväg och aktiverat oss. Ja grabbarna har ju bara fått promenader, men just nu får de nöja sig med det. Dartan borde nöja sig men det gör han inte, han vill precis lika mycket nu som när han var yngre. Är det nån som skulle kunna få opponera sig så är det ju Kastor som blivit ofrivillig förtidspensionär, men på honom märks stimulansstiltjen egentligen bara här hemma. Han köpslår och säljer diverse prylar så fort det finns nått ätbart i faggorna, dvs han hämtar allt från skor och barr till barnleksaker och andra pinaler.

I måndags hade jag tänkt träna lydnad, men bytte plan när jag satt i bilen då grabbarna bara hade fått gå en liten fisig rastrunda isf. Nu blev det spårträning för Rusis istället, jag la ett spår gick promenad och spårade. Spåret gick bra, hon fick dock lite bekymmer i vad jag tror var en viltpassage men efter en stunds velande kom hon vidare. Efter spåret förra veckan ville jag ju att hon skulle fästa bättre från början så nu hade jag en blindtarm efter kanske 35 meter för att hon skulle bli tvungen att anstränga sig och det kändes som om det fungerade. Och som sagt, resten av spåret gick bra, hon tog alla pinnar och vinklade finfint.

I går tisdag, träffades jag, Pia, Tiina, Per & Helena ute på Bogesund för att spåra. Jag och Pia var lite tidigare än de andra så vi la alla fyra spåren. Jag la till Krutow och Banshee, och Pia till Jilla och Rusa. Rusa fick ett ca 800 meter långt spår, för jag ville kolla av om hon skulle orka ett lite längre spår och det gjorde hon. Hon spårade kalasbra men missade två apporter, och det är ju sånt som händer förr eller senare men jag tror faktiskt att det är de första pinnarna hon tappar. Jaja, lifes goes on hahaha. Pia hade verkligen lagt ett bra spår och det kändes skönt att se att Rusa inte hade några bekymmer fast det var längre än vad hon spårat tidigare.

Innan alla fyra spåren var avklarade var det så gott som svart ute och ska vi hinna med fler kvällsträningar kan vi nog inte gå med på alla spåren för då tar det lång tid och de sista hundarna får spåra i mörker, vilket blev fallet för Jilla och Banshee igår.

Idag var Moa äntligen feberfri efter att ha legat konstant över 39 i tre dygn. Ungen var därmed mycket piggare men dagen inleddes med hällregn så vi fick hålla oss inne på förmiddagen. Men när himlen klarnade var vi inte sena att kasta oss iväg till Sthlms avdelningen för dagens träning. Först la jag ut två upptag till Pesto, när Malin kom gick vi först en promenad och sedan fick Rusa och Lainen varsitt uppletande. Klockan 18 var det dags för platsliggning med skott på SoSu och innan det hann vi fika och lämpa av Moa, Dart och Kastor på Johan som kom och hämtade dem. Vi gick bort till Solna och platsliggningen som gick bra och vi hann gå tillbaka till Kista lagom till halv sju när vår träning med Lotta o Magda skulle börja. Rusa var först ut på lydnaden och jag passade på att köra igenom hela lägrelydnaden och hon skötte sig jättebra. Visst, jag belönade men det känns faktiskt som om hon har bra kläm på alla momenten nu. När de andra tre hundarna var körda hann vi också med en budföring innan hemfärd.

Summa sumarum, en riktigt bra träningsdag. Rusa var igång från 15-20.30 vilket ungefär motsvarar en tävlingsdag.

På lördag ska vi träna på att kliva upp i ottan och åka iväg till tävling, för jag tänkte åka med Malin till Nyköping när hon ska tävla. Fiffigt att passa på och komma till ny klubb vid en tidpunkt jag i vanliga fall ALDRIG åker till nån klubb för att träna :)

Fick ett supergulligt mail av Dartsonens Spinoys Jazons matte Linda härom dagen där hon berättar att Jazon nu är röntgad med A på höfterna och ua på armbågarna. Skönt! Dessutom berättade hon att de nu satsar på deras nya karriär, IPO, förhoppningsvis kommer de att tävla framåt våren. Deras tränare tycker tydligen att Jazon är ett riktigt framtidshopp, hon skriver så här:
"Spårar gör han oxå mer noggrant och liggmarkerar alla apporter!Har lite högt tempo så jag måste spåra med handskar om jag inte ska få ont i händerna...Själva skyddet går bättre för varje gång och snart ska han få bita i ärmen, har mkt bra bett med lugn blick hela tiden.Dom säger att han har "figgurantrespekt" i sig själv och alla andra får träna sina sina hundar mer för att få det!Vi tränar i grupp två gånger i veckan och han är lika taggad varje gång sågår det som vi har tänkt så blir det IPO 1 till våren" Spännande va!!!

Jag blir lika mallig för varje gladrapport jag får, stort som smått, för det är så kul med alla duktiga Dart- och Kastorbarn och deras duktiga ägare!!!

Nu har jag nog lyckats få med det mesta för den här gången.
Linda

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är ju inte förvånad direkt att Dart o Kastorbarnen gör bra ifrån sig! Desto mer förvånad att den där gulliga ulliga saken på bild överst i bloggen inte är såld:-0.
Blir väldigt spårinspirerad då jag läser denna blogg...du får se till att Johan läser litet rapportbloggar någonstans och inspireras, så kasnke nite Nejet blir så bestämt;). Ge inte upp!!

Anonym sa...

Superduper Grattis till uppflytten! Ni är verkligen kanonduktiga.

Anonym sa...

Tack för pratstunden och igen SUPERSTORT GRATTIS till uppflyttet! Vi är stolta över lillasyrran Rusabusilus här borta på västerkanten!
Kram Carina & Narni