söndag 6 september 2009

Bergsbestigning

Ojojoj, här tränas det just nu så det ångar ur öronen på lilla hunden. Gick tillbaka och läste hur jag lagt upp träningen inför lägre och högrespåret och det är samma visa varje gång: börjar säsongen med att träna ganska måttligt med några pass per vecka, för att veckorna innan tävlingen öka träningsdosen radikalt och träna varje dag... Men vad fasen jag vill ju att hon ska ha koll på vad jag förväntar mig av henne och då känns det konstigt nog bussigare att träna massor. Så i jakten på formtoppen får ni ta del av vår bergsbestigning upp :D

I fredags träffades jag och Moa, Jennie och hennes barn och Annelie som har lilla Trolla på SSBK. Vi bogserade upp barnvagnar och hundar upp i skogen och körde uppletande. Rusa fick föremål i bakkant på rutan och hon skötte sig fint, Kastor fick hämta in de föremål som Rusa inte fick ta och han fick slita en del :D Barnen var ganska snälla och vi hann med lite lydnad också. Kommer inte ihåg exakt men jag tror att vi började med inrop och fotgåendet, inkallning, framåtsändande, skall, metall, tung och hopp. Alltså hela programmet förutom kryp och stege. Men jag har ngt vagt minne av att hon gick på stegen också??!

I går lördag träffades jag, Tiina, Pia och Susanne på DTBK, vi började med att lägga spår och under tiden de låg åkte vi tillbaka till klubben och fikade och körde igenom Vinna och Jilla på lydnaden. Tiina hade lagt Rusas spår och lilla hunden spårade yvigt och okoncentrerat, vilket kan ha berott på att Tiina stött upp två rådjur när hon la spåret som jag sedan föste framför mig när jag la Jillas spår... Hur som helst for Rusa fram och tillbaka i linan och vips hoppar hon över ett brett dike med brungeggig sörja i, jag hör Tiina säga "Nej! Jag gick inte över på det bredaste" men eftersom jag tyckte det såg ut som om Rusa spårade undrade jag för mig själv, var det inte var som bredast innan jag kastade mig ut - och sjönk... Ner till låren i geggamojja, kul! Lilla hunden fick sig en åthutning att skärpa sig om hon ska få göra roliga saker. Vi samlade ihop oss och lyckades slutföra spåret någotlunda. Tur att jag hade sandaler och regnbyxor i bilen, när man viker upp såna blir de nästan snygga...
På lydnaden körde jag och Rusa igenom hela elitprogrammet med belöningar och hon skötte sig riktigt bra med de förutsättningarna. Vad som händer när belöningarna tas bort får vi se nästa helg...

Idag ringde klockan 06.10 (puh!) och jag klev upp för att jag hade lovat att filma Vinnas Mh på Lidingö kl 8.00. Som tack för hjälpen hade Susanne lagt ett långt spår till oss som vi tog efter Mh:t. Idag började hon återigen spåra ganska rörigt, hon slog en hel del och betedde sig väldigt snurrigt. Men när vi kommit kanske 2-300 meter var det som om hon fattade att det var bara att följa spåret lugnt och koncentrerat, det kändes jättebra att vi spåra ett ordentligt långt spår. När vi spårat klart åkte vi till Värmdö bk där Pia o Jennie tävlade, när jag kom dit hade det gjort sina spår och uppletandet så under tiden domarna åt sin lunch fick Rusa ett lydnadspass med kommendering och hon skötte sig riktigt riktigt bra :D
När de tävlande hade klarat av sin lydnad och i väntan på prisutdelningen var vi upp till uppletanderutan och Rusis fick avsluta sin "tävlingsdag" med att hämta in fyra föremål. Vilka kompisar jag har, de ställer upp fast de själva ska testa och tävla med sina egna hundar!!! TACK! Rusa har alltså haft alla komponenter av en riktig tävlingsdag - upp tidigt, åka bil ganska långt, ligga och vänta innan spåret, spåra långt, åka bil igen och sedan ligga och vänta innan det var dags för lydnaden , åter in i bilen och avsluta dagen med uppletande. Superduperbra!

Nu är tävlingssäsongen igång igen och då är det ju en massa duktiga kompisar och barnbarn som måste gratuleras. Igår gjorde Kastordottern Newstory Nikita sitt mh med fint resultat, idag har hennes syster Nezzie och husse Pål prövat på lägresök men på grund av lite för många nollor fick de nöja sig med att bli godkända efter ett fint sökarbete. Två Dartbarn har varit i farten, systrarna Kogaråsens Orca & Jennie certpoäng i spår och Ouzi & Åke har tagit sitt första cert i söket! Dartbarnbarnet Svante & Magda har blivit uppflyttade till högrespår med fins poäng!

GRATTIS allihop!

I morgon hinner jag med att träna lite innan jag ska jobba kväll, tjohoo!
Linda


http://dartan.se/


.

6 kommentarer:

Jennie sa...

Tack för support idag!
Ser fram emot att få heja på dig och Rusa nästa helg!

Kramar

Malin sa...

Här lyser flitens lampa =)

Lycka till i helgen, vi håller tummar och tassar!!

Kram Malin & Jojo

kattis sa...

Oj... jäklar. Ha ha, kan du dela med dig av din energi till bättre behövande? *skrattar* Jag är väldigt flummig i tränandet med hundarna nu, lattjar på mest utan egentliga mål. :-P Då kommer man ingenstans heller - förutom att man har mysigt med sin hund såklart men... lite roligt vore det ju att komma någonstan, ja. :-)))

Må gott!

Magdalena sa...

Vilken toppenträningsdag! Själv är jag ju helt usel på sådant, så jag är väldigt impad av ditt träningsupplägg!! Vet ju hur bra ni är, så inte förvånad över att träningen gick bra!
Tack för Grattis!

Magdalena sa...

Ja det har du rätt i - det är KUL! Bra att påminna sig om det mitt i all nervositet faktiskt. Håller alla tummar på söndag, men får tyvärr göra det från håll denna gång!

Kerstin sa...

Önskar att jag hade samma energi som du. Får dåligt samvete.
LYCKA TILL på tävlingen. Vi håller tummar och tassar.
Kram Kerstin