torsdag 3 september 2009

Oflyt

Jaha då var årets SM till ända, och tyvärr tyvärr kom inte Malin och Pesto runt sitt spår. Det var som om en stor iskall klump trillade ner i magen när Malin ringde, fyy så trist för det hade varit väldigt roligt att få se dem i uppletanderutan och på lydnadsplanen.
Men trots att våra förhoppninngar grusades och hejandet uteblev, hade vi faktiskt en supertrevlig helg i ett för övrigt mycket väl arrangerat SM. En av orsakerna till att SM-helgen är så rolig är att man träffar så många människor som man inte träffar särskilt ofta. Falkenbergs IP var verkligen en kanonbra arena, och jag gjorde av med oväntat mycket pengar hos de olika försäljarna. En ny spårlina, en väst, klädnypor till snitslarna som ligger i garderoben, en boll, två luddiga kampduttar varav en med pip i. Rusis fick sig en massage med utlåtandet att hon var i bra form, välmusklad utan några muskelknutor eller andra konstigheter. Skönt!

Den här säsongen har jag grymt mycket oflyt med lottningarna till de tävlingar jag har anmält till. Jag har anmält till elva tävlingar än så länge, jag ligger således alltså ute med 1925 kronor. Anmälningstiden har gått ut till 8 tävlingar och jag har kommit med på en... Är helt bortlottad från tre, är 9:e reserv, 19:e reserv och 4:e reserv på tre andra samt att jag ännu inget hört från Enköping.
Anmälningstiden har inte gått ut till sista helgen i augusti då det är tävlingar i Flen, Väsby och Botkyrka och sedan har Tyresö elitspår i oktober så det är bara att hålla tummarna och hoppas på att turen vänder.

Träningsmässigt då? Vi hann med ett spår i bokskog på torsdagen innan SM:et började och alla hundarna skötte sig bra. Rusa hade lite bekymmer att fästa och komma i väg men när hon konstaterat att det gick att spåra på det där underlaget var det inga bekymmer, ett uppletande vid IP i ungefär den ruta som användes på tävlingen. Rusa skötte sig skapligt men hennes matte var klantig, skärpning!
Efter att mästerskapen var avslutade åkte vi up och tränade måndag och tisdag med Jörgen och Karin, superbra träning och umgänge. Jag har kanske/nästan/nog bestämt när lägredebuten i skyddet ska gå av stapeln, gulp?! Vi får se om vi kan knyta ihop säcken, men det ska tydligen inte vara allt för långt borta om vi ska lite på de som vet vad de pratar om.

Kom alltså hem i tisdags kväll och i går var jag iväg och körde igenom uppletande och stor del av lydnaden. Hon är egentligen inte riktigt klar för att starta men jag tror att det är bra för oss att komma ut och tävla ändå, för annars är risken att jag bygger upp allt för stora tankehinder inför att starta. Hon har ju inte ens fyllt tre år så jag behöver inte känna pressen att vi ska leverera några resultat än på ett bra tag.
Min ambition för debuten i elitklass är att om vi kommer runt spåret ska hon få en angenäm upplevelse med mig på planen i tävlingssammanhang. Fokus ligger mer på attityden än på poängen, tycker hon att der är roligt kommer det att bli bra i slutändan.

I morgon är jag ledig och det är planeringsdag på Moas dagis, så med henne i släptåg ska jag till Södra och träffa Jennie och hennes barn om inte vädret är för olidligt. Planen är att träna uppletande och om barnen är på humör kanske också en vända på planen, håll tummarna!

Spinoys Jehu har gjort sitt mh med superfina siffror, resultatet finns på Spinoys hemsida. Grattis!

Helgen som kommer innehåller många roliga hundaktiviteter, Malin & Pesto ska ta revansch på Gotland, Jennie & Orca och Pia & Krutov ska tävla på Värmdö och Susannes lilla Vinna ska på Mh, fullspäckat program alltså :D Själv har jag inte släppt tummen att det är 9 stycken som lämnar återbud till Avestas elitspår på söndag, hahaha! Inte så troligt, men hoppet är det sista som överger sägs det ju och apropå hoppet tycker lilla hunden att det nu för tiden är riktigt roligt när det studsar köttbullar över huvudet samtidigt som hon satsar över hindret. Tänk att det var så enkelt :D

Kameran har helt dammat igen så ni får klara er utan bilder
Linda


http://dartan.se/


.

5 kommentarer:

Kerstin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kerstin sa...

Kul att du kommer ner! Men så mycket träning vet jag inte om vi hinner med. Har ju kören på onsdag och sen åker väl du och Lena på premiering.
Kram Kerstin

Kerstin sa...

Det var jag som råkade skicka samma kommentar två gånger.....
Kerstin

Kerstin sa...

Det var jag som råkade skicka samma kommentar två gånger.....
Kerstin

Carina sa...

Hej hej!
Ja det var ju lite snopet för stackars Malin. Men sånt är ju livet i denna sporten ofta. Bara att sikta på nästa SM och då kanske lilla rusabusa också är med och då ökar ju chanserna att ha nån känning att hejja på!
Vi håller iallafall tummarna för dej o Rusa nu inför elitsäsongen så mycket det går!
Kram kram