lördag 22 augusti 2009

Från superhund till fanskap

I torsdags träffades jag, Malin och Jennie på Lidingö för att spåra och träna uppletande. Jag la Rusas spår själv, det blev kanske 8-900 meter, 6 apporter, 1 blindtarm och en spets. Det fick ligga 80 minuter och Rusa spårade riktigt bra. Spetsen rationaliserade hon bort och genade lite, blindtarmen löste hon utan större bekymmer och hon tog alla sina pinnar. Duktig hund!
Uppletandet, tre synretningar med små föremål. Bra övning där madame inte kunde lösa uppgiften med att springa utan var tvungen att sätta på näsan ordentligt!

Igår hade vi en liten trevlig kräftskiva hemma, men det var en lugn och stillsam tillställning så vi kom i säng riktigt skapligt och det gick fint att komma upp till dagens planerade spårträning. Men regnet formligen hällde ner från himlen så när vi sitter och äter frukost ringer jag till Tiina och undrar om vi verkligen ska ge oss iväg. Men hon hade redan packat matsäcken och var på väg och då vill man ju inte vara sämre själv... Men det kan jag säga att hade jag inte haft mina träningskompisar idag hade jag ALDRIG tränat :D Nu blev det dock en suverän dag i skogen, det var jag, Tiina, Susanne, Per o Helena och Tiinas arbetskompis Kalle. Susanne lade Rusis spår, ca 1 km i ljuvlig skog, mossa blandat med lingonris och 6 apporter. Spåret fick ligga ungefär 1½ timme och lilla duktiga spårhunden skötte sig grymt bra. Vi har ju haft ett par darriga uppvisningar på icke förarspår sista tiden, men idag var den gamla vanliga superRusa tillbaka. Hon fick slå lite i spetsvinkeln men annars var det inga bekymmer. Nu var det nog i och för sig väldigt bra förhållanden, fuktig terräng och inte en svamp/bärplockare i sikte.

Jag lämnade de andra efter spåren eftersom jag var tvungen att försöka hinna med att sova inför nattens arbetande. När jag kommer hem ser jag att vi haft besök av en räv, förmodligen under natten, som kalasat på hundarna märgben från gårdagskvällen. Räven hade lämnat en liten hälsning genom att lägga en bajs på uppe på ett benen och när jag såg den tänkte jag att den måste jag se till att ta bort annars kommer lilla superhunden kladda ner hela sig... Men jag hann inte mycket mer än tänka tanken innan hon hunnit dit och dekorerat hela kragen, eller det som är kvar av den eftersom det mesta håret ligger i dammsugaren... Jaha, det var ju bara att plocka fram slang och schampo och tvätta fanskapet. Men nu är hon ren och luktar gott och kanske lite fluffigare än vad hon var innan. Klarade även av kloklippning, tassfrisering och borstning av båda hundarna. Kastor skulle kanske också egentligen ha sig ett bad men det får vara just nu.

2 kommentarer:

Carina sa...

Fniss! Skönt att höra att även solen har lite fläckar, i detta fallet bajsfläckar, ha ha ha!
kram kram

kattis lundgren sa...

Ha ha, härligt att du ofrivilligt fick ta dig an bad av voffan. ;-) Du kan få komma hit och ta mina pojkar oxå? Börjar bli dags nämligen... :-P