måndag 3 augusti 2009

Semester semester semester och en korning

Idag har Johan börjat jobba igen, men jag och Moa har ytterligare en vecka kvar innan vi måste vara tillbaka i vardagen igen. Vi har inte gjort så mycket de senaste två veckorna mer än varit hemma och fnulat i trädgården. Vi hade, som säkert många andra, storslagna planer för allt vi skulle hinna med men ingenting har egentligen blivit gjort :D Den här veckan hoppas jag och Moa på vackert väder och i så fall ska vi åka till sjön varje dag!

En del hundträning har vi dock hunnit med de sista veckorna både lydnads och spårträning och mer MÅSTE göras för kommer vi med på augustitävlingen är det taskigt mot lilla hunden om hon inte är mer förberedd... Så spårträning står också på veckans agenda! Lydnaden känns helt okej även om det finns miljoner detaljer att fila på.

Vi har ju också Malin & Pesto att tänka på inför SM:et, men det ser riktigt riktigt bra ut så nu ska ni bara hålla er på banan! Vi ser verkligen fram emot att få åka ner till Falkenberg och hejja högljutt!

I lördags var det Svensk Belgarhelg med tävlingar i spår sök lydnad och utställning. Utställningen passerade vi bara och hälsade på folk vi känner, men vi fokuserade på alla våra duktiga träningskompisar som var där och tävlade! Magda & Svante vann lydnadstvåan med kanonpoängen 191,5, Jennie & Orca och Tiina & Jilla tävlade spåret som vanns av gamla träningskompisarna Matte & Synnöve och deras duktiga Farin som samtidigt blev SBCH. Orca knep silvret efter en härlig attityd inne på planen!

Så i söndags var det dags för R-kullens mentaltest på Mjölby bk men tyvärr så kom inte Reko vilket var skittråkigt med tanke på att de bara är tre i kullen och nu är det bara han som inte är testad av sammanlagt 12 syskon (O- och R-kullen). Det var hur som helst jättekul att få träffa Rappe med husse Peo och som en stor stor bonus var det bara Dartbarn som var med hela dagen. 8 hundar ur tre olika kullar men alla med Dart som pappa. 7 av 8 blev godkända, Spinoys Jupiter som inte klarade det missade med 6 futtiga på poäng och drog ihop 294 poäng när man ska ha 300 för att bli godkänd :(

undan Korad SUCH Spinoys Hexa:
Spinoys Juventas 373 poäng - godkänd
Spinoys Jazon 373 poäng - godkänd
Spinoys Jazze 461 poäng - godkänd
Spinoys Julius 409 poäng - godkänd
Spinoys Jupiter 294 poäng - icke godkänd

undan Korad Kogaråsens Lexa:
Kogaråsens Rusa 506 poäng - godkänd
Kogaråsens Rappe 397 poäng - godkänd

undan Fin Rus Intuch FinBCH Bh JK3 Cousins Jaylaan
Cousins Narnia 347 poäng - godkänd

Rusa drog alltså ihop 506 grymma poäng!!! Jag är faktiskt förvånad och överraskad över hennes insats, hon var så mycket coolare än vad jag nånsin trott. Att hon skulle leka det visste jag och det gjorde hon, några poäng tappades på samarbetet med testledaren men hon trodde att hon skulle leka med mig.
Hon jagade lilla bytet och höll på att leta i mer än 90 sek när trasan försvann in i röret.
I figurraden gjorde hon tydligen bara nån liten undanmanöver innan hon kom störtandes in till mig . Socialkamplust visade hon upp ordentligt om än med något sen start, dumpen klev hon direkt fram till utan att skälla eller undanmanöver och skramlet likaså.
Släden var det jag trodde innan att hon skulle bli skraj för och förbannad på men nej hon stod framför mig och viftade på svansen åt den under hela momentet och när jag kopplade loss gick hon direkt fram till den och kollade på den. Någon sa efteråt att den är ju inte helt olik en liten unge med keps på trehjulig, ja vad vet jag vad hon trodde att det var?!
Så poängsumman hamnade alltså på 506 och då har vi avdrag för att hon inte visar upp någon som helst aggressivitet vilket ju inte är något som jag saknar i vardagen :D Jag trodde dock att hon skulle gapa och skrika en del eftersom hon gärna tar tillfället i akt och gapar här på tomten...

GRATTIS säger vi till alla hussar, mattar och uppfödare till alla duktiga Dartbarn.
Nu ska jag väcka Moa och äta lite frukost.

På återseende
Linda


http://dartan.se



.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för igår!
Stort Grattis till alla fina Dartbusungars korningar igår, däribland coola Rusas fina uppvisning!
KRAM KRAM // Carina & Narni

Anonym sa...

Grattis till en superduperfin korning!!
Kram från Ölänningarna!!

Kerstin sa...

Ja det var verkligen en super Rusa som fixade sen sån fi korning!
Du måste vara mäkta stolt över att Dart har gett så många fina valpar. Är själv urmallig över min gullunge.
Kramisar Kerstin

Malin sa...

Super Gattis!!
Super Rusa har återigen levt upp till sitt namn...=) Det var en fröjd att se hennes MT!!

Kramar Malin & Jojo

Anonym sa...

Grattis till en riktigt fin MT.

Andreas & Mörka Molly.