onsdag 19 augusti 2009

Onsdag 19/8

Rusa i fullfräs med metallen

I måndags försov vi oss, jag och Moa. Istället för att stressa till dagis fick hon en dag med sin mamma på brukshundklubben. Jag träffade Malin & Magda på södra vid lunch. Vi sprang ut några spår till Rusis, Pesto och Svante. Rusa fick för ovanlighetens skull ett upptag, jag tror egentligen inte på idéen att träna upptag eftersom vi inte vet hur de väljer riktning. Min plan med Rusa nu när hon kan principen med att bli skickad, är att på träning hålla mig till i princip 100% direktpåsläpp för att hon alltid ska spåra iväg åt rätt håll, vi får väl se om några år om teorin håller :D Nu gjorde hon hur som helst en kanonbra upptag, bra riktning, lagom fart ut till spåret där hon gick ett par meter i bakspåret innan hon spontant vände och gick rätt!

Under tiden spåren låg till sig körde vi igenom lite lydnad och för vår del började vi med inrop - uppstart och störning på fotgåendet - inkallning med fokus på stadgan i lämnandet - och hopp med köttbullekast. Jag tror faktiskt att köttbulle är metoden för att vi ska få ordning på vårt nonchbekymmer med hoppet. Köttbullarna gör att lilla hunden helt plötsligt tycker det är kul att hoppa, jag som var bollarna och leken salig och trodde att det skulle dra upp henne... Tänk att man lär sig nånting hela tiden, hahaha! Jennie & barnen anslöt och vi småbarnsmorsor gick en promenad med alla våra tervar och barnvagnar. Tyvärr hade jag lämnat min stora vagn hemma och bara tagit med paraplyvagnen som på sin höjd är lämpad för cykelvägspromenader, så det blev en tämligen skumpig resa för Moa. Tur att hon somnade ganska fort.

I morgon är det dags för träning på Lidingö med Malin och förhoppningsvis Jennie. Min plan är att jag ska själv lägga ett längre spår till Rusa och på uppletandet ska hon få gå med synretning på pyttesaker, lydnaden freebase:ar vi....

Nu börjar almanackan för hösten fylla på sig med rekordfart, eftersom jag tvingas att jobba helger blir de ännu färre. Jag har anmält oss till alla elitspår som är inom åkbart avstånd (läs 20 mil) varje helg i september och hittills kan man inte säga att vi har varit särskilt framgångsrika i lottningen: Uppsala 22/8 - bortlottad, Skultuna 5/9 - 11:e reserv, blä! Men man vill ju inte förverka all sin tilldelade tur/lycka i just lottningsmomentet så vi håller tummarna för kommande lottningar....

Nästa vecka drar vi söderut för att angöra Falkenberg och årets bruks-SM, jag firar min 36:e födelsedag med att sitta i bilen med Pia på onsdagen. Johan och några ytterligare Stockholmare ansluter sen på fredag. Det ska verkligen bli superroligt, och vem vi hejjar på det vet ni!!!

Nu säger jag godnatt <3
Linda, fortfarande 35



http://dartan.se/


.

1 kommentar:

Carina sa...

Jisses så ni tränar och ligger på! Härligt fin bild med metallen!
Ses snart // Kram