torsdag 6 augusti 2009

8 av 8 gk och furminator

Bettan (Spinoys) ringde häromdagen och berättade att hon hade kontrollräknat på Jupiters MT-protokoll och då visade det sig att han visst hade poäng så att det räckte till godkänt! Det betyder alltså att alla 8 som startade på söndagens korning blev godkända, det innebär också att Dartan har därmed 23 avkommor som är godkända på korningens mentaldel!!!

Rusa har återvänt till vardagsgängor efter helgens bravad och i går träffades jag Malin & Magda på Lidingö för promenad, spår och lydnad. För min och Rusis del blev det dock ingen lydnad eftersom vi var ute och valsade på vårat spår i nästan en timme... Problematisk start, bra spårning på mitten i ca 600 m och sedan ett generaltapp på slutet som hon inte redde ut. Men hon kanske lärde sig något på vägen?! Spåret var kanske 8-900m och det var bitvis helt snustorrt i skogen och det var i synnerhet då som hon fick slita som tusan.

Idag stod det uppletande och lydnad på agendan när jag Malin Pia och Susanne träffades i Solna. Uppletandet gick suveränt bra, 4 föremål med för mig okänd placering i en nästan fullstor ruta. Hon jobbade kalasbra och hämtade snabbt in de fyra föremålen och dessutom höll jag inne med all belöning till sista föremålet för att försöka etablera tanken att belöningen för att hon kommer in med en sak är att få sticka på nästa. Kändes som sagt superbra.

Lydnaden: inrop och frittfölj med het liten hund som inte riktigt höll sin position med det känns inte som ett bekymmer varför det släpptes, hopp med bollbelöning och fortfarande är återhoppet ett litet aber. Avslutade med budföring som jag börjat träna igen för att kunna träna ingångarna till inkallningen. Eftersom jag är temponojjig är jag skraj för att köra inkallningen ända in till avslut allt för ofta, men så var det någon av mina begåvade kamrater som kom på att man kan ju träna det i budföringsform. Smart!

Måste bara skriva några rader om en av mina senaste investeringar. Furminator av storlek mellan. En helt grym underullskam, den tar med sig all död päls i ett nafs! I handeln kostar den ca 450:- men jag hittade min på Tradera och fick den då för 199:- inkl frakt (TIPS!!)
Kammade ur massor med ullig päls på den fällande Rusa nu i kväll, skitbra!

I helgen stundar kräftskiva hos Lena & Wille (mums) och dessutom ska Rusis få sig ett spår!!!

Nu ska jag sova och ladda för morgondagens dag på stranden...
-Linda


http://dartan.se/



.

1 kommentar:

kattis lundgren sa...

Härligt att så många av Darts avkommor gör så bra ifrån sig på MT! :-) Grattis!!