lördag 12 september 2009

Debutrapport

Jaha då var debuten avklarad. Jag är för mycket tävlingsmänniska för att vara nöjd med poängen, men trots det har Rusis gjort en skaplig tävling.

Vi började dagen med att offra 24 poäng genom att gå åt fel håll i upptagsrutan. Själva spåret var långt, vi utnyttjade 31 av våra 35 tilldelade minutrar och hon fick slita ganska mycket för att lösa det men vi kom runt och det var dagens absolut största mål! Men trist nog lämnade vi ytterligare 21 poäng nånstans ute i skogen.

Väl tillbaka på klubben efter diverse felåkningar var det dags för uppletande, och ganska snart spred det sig att ingen hund hämtat in alla sakerna. Nu är jag inte så brydd över hur det gått för de andra, så när Rusa hämtade in ett föremål på första skicket spred sig lugnet inom mig. Meeeen det där föremålet var det ENDA hon hittade :( Hon sprang dock bra efter mina dirigeringar och mattades knappt något så det var väl positivt. Det som inte var bra var att hon inte letar nånting på inväg mot mig, då var hon bara imponerad av sin egna hastighet...
Med ytterligare 60 påong åt pipsvängen kändes det så där att gå in på lydnaden, men jag bestämde mig för att fullfölja eftersom jag ju inte var särskilt framgångsrik i lottningarna i höst.

Började lydnaden med att tappa henne i fotgåendet, jag blev nervös innan och då måste hon tydligen ha koll på omgivningen. Med en okoncentrerad liten hund som slarvar vid halterna blir också betyget därefter, tror vi snittade 7. Inkallningen gick däremot suveränt bra, bra fart, bra ställande och bra läggande, kanske skulle haft en snabbare avslutning men betyget blev 9.5
Framåtsändandet är jag också nöjd med, bra skiften dock lite snett första sträcken efter gruppen och skapliga inkallningar, betyg 8.
Krypet var inte bra hon var ganska hög och lite oföljsam men det tror jag beror på att vi just nu håller på med vinkelträningen och ffa vänster vinkeln tycker hon är svår, betyg 5-7.
På skallet upprepade sig högreversionen och det beteendet har helt lyst med sin frånvaro, men eftersom jag ändå inte hade så mycket att tävla om var det ju ett bra tillfälle att förklara för lilla hunden att så där gör man inte! efter att hon ånyo placerat sig vid sidan blev andra skallserien och tystnaden bra men då hade vi ju redan åsamkat oss en 0:a
Metallen gick bra 9-10, tungen ville hon först inte ta eftersom hon gjorde illa sig på den häromdagen, när hon väl tog den hade hon kraftig avdrift på invägen och hon släppte apporten vid mina fötter varför betyget blev 5.
Hoppet 10, stegen 9-10 och platsliggningen 10.
Summa sumarum blev det 225 poäng på lydnaden och typ 470 totalt, men jag försöker tänka på att vi lämnade över 100 poäng i skogen på specialen.

Vad ska jag träna på nu då? Ja det finns ju att göra kan man minst sagt säga:
Fotgåendet!!!
Krypet
Tungapporten
Skallet
Uppletande

Men jag är faktiskt nöjd med henne ändå, hon var inte alls särskilt berörd över att belöningarna uteblev och hon var duktig ute i spåret!

Over and out
Linda

7 kommentarer:

Jennie sa...

Jag tycker ni var jätteduktiga idag! Det ser bra ut för framtiden!
Kram

Pia Brygård sa...

Jag är glad att du hamnade i känslan att du är nöjd med debuten!
Jag tycker du ska vara otroligt nöjd! Det ser så bra ut! Rusa är pigg o glad, kör igenom tävlingen med svansen i topp.
Om du gjort den perfekta tävlingen idag, hade du fått åka runt på hästpremieringar till Tranemo inför varje tävling;-)

Kram kram Pia

Carina sa...

Hallo!
Skönt att debuten är gjord!
Och att komma runt hela tävlingen på första gången kan väl inte vara så illa pinkat! Jag och Narni är väldigt imponerade iallafall och har inte minsta tvivel om en lysande karriär!
Kram Kram från oss

Malin sa...

Nu är debuten avklarad och det kommer bara att bli bättre och bättre. Ni är så duktiga du och Rusa!!!

Vi är djupt imponerade Jojo och jag =)

Kram från Vimmerby

magdalena sa...

Vad skönt att debuten är avklarad!!! Hade ju kontakt med Jennie över dagen som rapporterade om en finfin insats! Ibland har man bara inte hela turen på sin sida. Kommer bara att bli bättre och bättre och Svante är avis, han vill också vara elithund!!!

Anonym sa...

Va skönt o ha elit debuten klar !
Kommer ihåg min med Ystra de va skräcken innan o så skönt efter.
Tycker de ser väldigt lovande ut för framtiden, tyvärr funkar ju inte allt på första försöket .Och man måste ju ha ngt o träna på ; )
Spexa är oxå JÄTTE avis på Rusa vill oxå va elit hund !
Kram Louise & spexa

Ghedoes sa...

Jag tycker det verkar ha gått helt OK jag. :-) Och tänk, jag tycker nog oxå att det är mycket värt att hunden kan jobba på under dagen trots uteblivna belöningar! :-)

Grattis till Dartdottern Orcas SUCH, härligt! :-)

MVH,
Kattis & vovvas