onsdag 30 september 2009

Höst

Sedan sist har jag och lilla superhunden, vars gloria har hamnat en aning på glid, startat ytterligare elitspår. Strängnäs och Flen, korta framträdanden båda två. I Strängnäs började vi dagen med bakspår och sedan lämnades två dyrgripar till pinnar i skogen varför vi bestämde oss för att åka hem istället för att åka tillbaka till klubben och fortsätta. Jag skulle ju tävla veckan efteråt också, så då skulle vi oavsett vad som hände på spåret köra lydnaden för att stämma av inför vinterns träning....

Meeeen i Flen hade vi fullt på spårupptaget och det gick finfint fram till första pinnen sedan hamnade på avigvägar. Lilla hunden slet och slet och slet för att få fatt i spåret och när hon väl fick fäste var vi ett hav av ormbunkar och där ligger det nog ett par pinnar kvar. Ute ur bunkarna tog hon en pinne och straxt därefter slutet, hade då bara varit borta ca 17 minuter och då tänkte jag att vad fasen jag springer tillbaka och ser om vi inte kan komma på rätt spår efter första apporten. Sagt och gjort, hon fick faktiskt tag på spåret och spårade på bra en bit, tog spetsvinkeln och sedan var spåret försvunnet igen, suck! Tog av linan och begav mig mot bilen, plötsligt dyker Rusa upp bakom en liten kulle med en pinne i munnen men mer än så blev det inte trist nog. Skit vi som skulle köra igenom allt, nu var det bara att sätta sig i bilen och åka de 17 milen hem igen.

Vad har vi lärt oss på de här tävlingarna då? Jo att lilla spårhunden gör ingen analys vid spårupptaget, hon går undantagslöst till vänster. Så där sprack min teori om direktpåsläpp, nu måste jag klura lite och sätta igång och träna upptagen. Ja jag måste träna spår överhuvudtaget!!! Det hon gör bra är att hon går rakt och fint ut när jag skickar henne, men väl ute vid spåret har hon tydligen ingen aning om vad som förväntas av henne. Och ska vi fortsätta med den här sporten måste vi lösa den "lilla" uppgiften.

Lydnaden känns faktiskt bara bättre och bättre och uppletandet har också gått bra på träning men allt måste underhållas och förbättras.

Just nu är jag i en period med lite mer arbetande och då går dagarna i ett. Svenssonliv helt enkelt - lämna och hämta Moa på dagis, laga mat plocka undan, natta och nånstans klämma in hundarnas promenader.

Två Dartdöttrar och en Kastordito för veckans ovationer:
  • GRATTIS till Jennie & Orca som kunde kvittera ut sitt Svenska utställningschampionat i lördags!!! Härligt, nästa gång är det SBCH!!!
  • GRATTIS till Malin & Jojo - Spinoys Joline - som blivit utagna till SBK's talangtrupp i lydnad. Dessa två kommer vi att få se mer av!
  • GRATTIS till Minna & Ninja - Newstory Ninja - som blivit uppflyttade till lydnadsklass elit!

-Linda

http://dartan.se/

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Synd på spår tävlingarna , de där med upptag är en klurig gåta att lösa.Har tvärt om problem går inte rakt ut i upptaget men tar nästan alltid rätt håll =)
Svensson livet kallar alltid på hösten tycker jag, mer jobb mindre träning ! Men de tar man igen sen,man ska bara stå ut med två något under stimulerade hundar hemma =)Ha en bra helg ! Kram Louise & Spexa & co

Magdalena sa...

Nästa gång tar ni det!! Kapaciteten finns där vet vi alla:)!!

Kerstin sa...

Nu är det väl lite dåligt med uppdateringar här, nästan en månad;).
Hoppas allt är bra med familjen.
Kram Kerstin