lördag 5 januari 2008

God fortsättning på 2008

I går kom vi hem efter att ha varit en vecka hos Lena & Wille. Och vi hade kanske egentligen velat stanna ett tag till...
Vad har vi gjort då? Jag och Lena hade innan bestämt att vi skulle skjuta på hundarna varje dag och vi skulle träna både lydnad och spår... Men vi glömde pistolen hemma alla dagar, och vi fick till ett (1) lydnadspass, vilket jag måste erkänna var helt bedrövligt dåligt. Spårträningen snöade inne, jag kan iof sig tänka mig att lägga snöspår men nu när det till slut blev vitt ute fanns det tydligen ingen måtta på det. Snön kom på nyårsafton och det dånade ner 3-4 dm på en gång och sedan snöade det lite hela tiden varje dag, och då kändes det inte så motiverat att spåra för hundarna skulle bara behöva följa det dike vi hade plöjt upp.

Men vi har varit ute och ridit så gott som varje dag. Jag och Johan har turats om att hänga med Lena ut, Johan har nämligen upptäckt tjusningen med att sitta på en hästrygg. Han red för andra gången i sitt liv i måndags, då red han nordsvensken Bruno och jag fick rida Lenas urtjusiga frieser Nikele, och han både red lätt i traven och fick upp Bruno i galopp. I tisdags var Johan och Lena ut i nästan en timme... Så inför den sista ridturen igår fick vi nästan dra lott om vem som skulle få följa med. Men Johan stannade hemma och packade bilen och jag och Lena var ute på en härlig skogstur. Lena på Bruno och jag på Nikele - och vad ska jag säga, nån gång i mitt liv ska jag skaffa mig en frieserhäst. Otroligt vackra och trevliga djur!!!

I onsdags åkte jag, Johan och Lena ner och hälsade på Orcas tilltänkta. Den 10-årige Wirwelwinds Krutbrännare, eller Lotus som han kallas till vardags. En kalastrevlig pojk med en lika trevlig familj. Vi fick se hans korningsfilm och det var jättekul, vilket test. Han var verkligen värd sina 249 poäng! Nu håller vi tummarna för att hans sperma håller måttet, för jag tror det kan bli små superkanoner av den kombinationen.

Idag har Rusa äntligen fått träna lite. Det var sök som stod på schemat, och självklart skötte sig Rusis med den äran. Hon är kalasduktig och hon tycker att det är fantastiskt roligt. Så nu är planen att lördagarna under våren ska ägnas åt sökträning. Min plan i övrigt för henne är appellspår så fort det finns en tävling i närheten, tror att den första är i början av april. Sedan ska hon tävla lägre så fort hon bara blir 18 månader. För min ambition är att hon ska tävla högrespår till hösten. Söket vet jag ju av erfarenhet från hennes pappa att det lönar sig att bygga en ordentlig grund, så mina ambitioner är att hon ska startas på söket 2009 och då ska hon vara så klar att jag lite snabbt kan klara av lägre och högre, och kunna tävla eliten hösten 2009, då är hon tre år och har många år framför sig i både spåret och söket. :D Ambititöst, jag vet, men just nu känns det som om jag bara gör rätt och är noggrann med inlärningen så har lilla GulleRusis alla förutsättningar i världen för att bli riktigt bra...

I morgon ska vi börja packa lite smått, tror att de här 5 veckorna som är kvar innan flytten kommer att flyga iväg, men det verkar ju vara det allmänna temat för mitt liv att tiden bara flyr sin kos i expressfart.

Hej svejs

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Hittade hit via ett lååångt inlägg i rackartygs blogg ;)
du skrev om barnvagnar..
Får man vara så fräck att man frågar vad det blev för vagn som funkar att rulla i skog & som tar lite plats i bilen ;)

Letar nämligen lite själv oxå..

Hälsn Malin

Anonym sa...

Hej på er hoppas allt går bra med flytten. Ville bara hälsa och säga att Eros är nu röntgad och fick B höfter och ua på armbågarna.:))
Ha det så gott så kanske vi ses framåt våren. Mvh Anna-karin o R.G Eros