onsdag 14 januari 2009

TV-funderingar

Jag tittar nu för tiden sällan på tv så som jag kunde göra förr, då kunde vi glo på egentligen allt som visades. Men nu har ju datorn tagit över en del av den aktiveringen. Det är av olika orsaker jag inte längre tittar så mycket, jag hinner inte eller orkar inte eller har ingen lust. Vi har ofta tv'n på som bakgrundsorl, men igår och idag har jag tittat.
Igår var det premiär för Mästarnas mästare! Ett lekprogram med gamla idrottsstjärnor som haft grymma karriärer och är det något jag är svag för så är det just idrottsframgångar. Jag blir superrörd och tårarna rinner i strida strömmar och halsen snörper ihop sig. I går var det bl.a Tomas Wassberg som stod i fokus, han upplevdes ju så vresig när han höll på men han är ju en jämte ut i tåspetsarna och idag är han ju bara bara ödmjuk och då var han så målinriktad. Och jag älskar ju den där jämtländska dialekten och mentaliteten, den är liksom hemma. Wassberg är ju inte cool bara för att han är från Åsarna, man fick ju nu se vilket fokus han hade. Gunde Svan som härjade i skidspåren samtidig var ju kontroversiell med all sin pedanthysteri och han var ju salig sin tro men Wassberg var ju precis lika målinriktad. Och jag blir imponerad och INSPIRERAD av deras vilja att vinna, det är kanske den viljan som skiljer folk åt....

Idag var det först Uppdrag Granskning som handlade om spanska gathundsimporter. Att det ens är tillåtet att folk får vara så puckade??? Blir helt matt och kan inte fatta att det där handhavandet/svindlerierna får pågå utan att några myndigheter ingriper. Skattemyndigheten, djurskyddsmyndigheten, tullverket. Det som är mest anmärkningsvärt är nog inte att de lyckas få blåögda djurvänner att förbarma sig och förälska sig i de där stackars djuren det är det lätta, det som är anmärkningsvärt är idiotin och dumheten hos personerna som omger de där organisationerna. Att de inte fattar att de blir lurade och att de själva inte begriper att de lurar andra människor. Naiviteten att de tror att de kan hjälpa djur som far illa är också nått man kan fundera över???
Näe det är fruktansvärt från början till slut och då menar jag faktiskt inte hundarna utan människorna.... Visst hundarna har det piss med våra mått mätt men ärligt talat, det finns sååååå mycket skit i den här världen, barn som svälter, barn som dör och det här handlar "bara" om djur. Om djur där det kanske bästa vore att låta alla få somna in. Hårdnackat? Javisst men varför ska vi ta hit den där skiten? Hela kedjan är ju galen, allt från de här hemma som tror att de kan bistå med donationer eller adoptioner, till föreningen som agerar mellanhand till veterinären som hittat ett sätt att tjäna en hacka....
Lurendrejeri är det det är, vill man förbarma sig över en liten hjälpsökande hund finns det faktiskt hundar i Sverige som behöver hjälp. Hjälp dem istället om man nu ska hjälpa nån överhuvudtaget.
Vi känner en snubbe som har "förbarmat" sig över två irländska gathundar och när han beställde den första fick han "fel" hund. Han skulle nämligen få en veterinärbesiktigad och frisk BC-blandning men fick en hund med grav artros i höfterna som han har varit tvungen att rehabilitera för hur mycket pengar som helst. Helt galet!

Uppdrag granskning följdes av filmen om Lasse Winnerbäck. Och Winnerbäck är så nära jag kommer kultur och poesi. Han får vara hur kritiserad som helst, men han och hans musik gör mig glad! Hans musik slår an en klang jag älskar känslan av. Han gör sin grej och det är coolt! Trots att han inte alltid mår bra av det, gör han det ändå. Att han sedan har nån störning som förbjuder honom att unna sig själv framgången är kanske kontrasten till de tidigare nämnda idrottsmännen/kvinnornas lust att vinna.

Måste kanske avsluta med att hundblogga lite också. Sedan sist har vi tränat sök och lite lek i skyddssällskap. Söket i lördags gick bra, dyk-upper rakt ut, inga konstigheter. Hon var duktig och gjorde i stort sett det hon skulle. En jätterolig bana med helt platt vänster sida och en höger sida som gick rakt upp till himlen. Kul!
I söndags kväll åkte vi till ridhuset och den här gången var Rusis lite lättstörd? Ingen aning varför, för så har hon inte varit tidigare. Löp på G kanske? Har för mig att hon blev lite fläpp sist också?! Under hösten när jag mastodontjobbat har ju grabbarna och Rusis framförallt promenerat med sin husse och då får man göra lite som man vill, till den lilla tervens stora förtjusning :D Så min jaktfria flock kan nog inte längre anses vara 100%-ig jaktren... Men nu är det lite hårda bandage och en husse utrustad med stora mängder godis i fickorna, hehehe. Och det har tydligen gett ganska snabb respons, skönt för jag vill inte ha en hund som jagar. Det har jag haft och det slutade inte lyckligt :( Och min lilla guldklimp ska inte få gå samma väg!!! Men Rusis är ju smart och begåvad, även om hon fläpp ibland, så hon fattar ganska fort att det är nya regler som gäller.

I morgon är jag ledig (hallelujha) och då ska vi träffa Malin och få oss lite träning till mans. Ett uppletande och lydnad och kanske kanske årets första spår. Tja vi får väl se...

Näe ni, nu ska jag hoppa i kojs!
Slutfunderat av Linda

1 kommentar:

Carina sa...

Hej hej!
Härligt med träning! Hoppas ni får det härligt idag! Här nere är första molnfria dagen, kallt som attans men SOLEN lever och finns på himlen! Otroligt vad glad man blir för en sån liten petitess...

Dom där gathundsgrejjerna är verkligen skit och lurendrej. Håller med dej helt och fullt. En spruta är enklaste utvägen. Lägg pengarna på föräldralösa ungar i Afrika eller Burma istället... Humans first.

Kram kram
Carina & Narni

ps
Narni frågar om Rusa vill vara med i Anonyma Animalister nu när hon har fått korn på godsakerna kanske det är svårt att backa, utan kanske kan behöva stöd från nån som vet hur starkt suget är... he he he
ds :-)