torsdag 8 januari 2009

Nytt år nya möjligheter!

Börjar med att önska alla God fortsättning på 2009! Nu har vi avverkat det nya årets första vecka. Började ju med att jobba på nyårsdagen men därefter har jag, hör och häpna, varit ledig ända tills i dag. Just nu sitter jag på jobbet för jag jobbar natt och det är (peppar peppar) lugnt här.

Hur har första veckan avlöpt då? Jo, i fredags åkte vi ner till Lena & Wille och hade några supersköna dagar i trevligt sällskap. Jag (och Lena) hade nog en ambition att vi skulle vara flitiga och träna, meeeen nu blev det inte riktigt så. En kväll åkte vi dock iväg till Valstadskolans nya superduperfina ridhus och tränade lydnad. Eftersom jag inte har tagit i Rusas lydnad på nästan två månader testade jag bara av var vi står i följande moment. Fotgåendet - kändes bra, men kanske en aningens svajjigt. Inkallning både med och utan stå. Ok tempo och bra ställande men nu när jag förhoppningsvis blir lite flitigare på appellplanen startar operation tempohöjning igen. Inte för att hon är lusig men jag VILL att hon ska anstränga sig mer. Saktagåendet - fungerar bra på den nivån vi är nu men jag måste se till att vi kommer vidare. Krypet fungerade inte alls så bra som det gjorde innan uppehållet, kan kanske bero på underlaget men dock ett observandum. Hon har också blivit lite hetare och därmed slarvar hon ytterligare med tekniken. Bassning på slarvträning av matte! Skallet gick faktiskt riktigt riktigt bra, började med att hon fick skälla framför mig och sedan tog jag in henne till sidan och då höll hon i ett bra skall och satt skapligt stilla. ja, det var den träning som vi lyckades klämma in.

Vad gjorde vi mer, gick långa promenader, bland annat en promenad som slutade med 1300meter obanad terräng och trehjulig barnvagn. Kanske inte något som rekomenderas av varken barnvagsfabrikanten eller chaufförerna för Johan fick sätta ett av kopplena runt framhjulet och bära där och Wille styrde/bar i handtaget. Galet! Men vi tjänade hela 15 minuter jämfört med om vi vänt och gått tillbaka samma väg som vi kom...

Vi passade även på att tolka på tricksskidor bakom Lenas häst, eller tolkade och tolkade för jag åkte bara ca 15 m innan jag gjorde en dubbel mollbergare och landade på rygg och dunkade i bakhuvudet så jag såg stjärnor och blev illamående... Men Johan var desto duktigare, han susade fram på trickskidorna medan Lena red i både trav och galopp. Lena & Wille bangade ur att tolka av någon oförklarlig anledning.

Vi lämnade Småland i måndagskväll, så på tisdagen kunde jag och Rusis infinna oss på sökträning på Lidingö. Och planen för träningen var ett kort pass utan dyk-upper. Hon fick fyra skick med figuranter rakt ut och det fixade hon finfint men eftersom jag ändå är petermetrig så fortsätter vi med retningar ett tag till. Jag vill ju inte hejsansvejsansök, jag vill att det ska vara ordning och reda och då måste det nog till lite hjärntvätt. Rusa går i och för sig dit jag pekar men därute blir hon för yvig för att det ska kännas riktigt bra. Nästa sökträning är inplanerad på lördag.

Avslutar med att säga GRATTIS till Annelie & Oska som tävlat och fått 10(!) på fria följet. Härligt, vad duktiga ni är! Och ett GRATTIS till Magda & Svante som fått sitt tredje 1:a pris i I:an på kalspoängen 197! Grymt!

För att piska mig själv utlovas lite vinterbilder inom kort!
Linda

1 kommentar:

Yvonne o Vilja sa...

Hallojs och god fortsättning!
Nu får du allt sätta fart och blogga lite... ;)
Vill bara informera att på träningen idag fick vi till en tävlingsmässig apportering -kast-apport. Och gissa vad? UTAN dödande av apport! Grymt!
Har kombinerat ditt tips med apporteringen med mina nära upplock med klick ala Carinas kylskåpskryss! Perfekt! Ett tag tvekade hon på apporten efter några Lindaövningar- precis som du sa, och att börja belöna då blev perfekt! Vi hoppas nu att detta håller i sig... :)
Hoppas att allt är bra med er!
Kram