tisdag 30 december 2008

2008

Tänkte att jag också skulle ge mig på en sån där ambitiös summering över året som gått, men jag börjar med att summera de senaste veckorna.
Julafton avlöpte som planerat, Moa fick galet många julklappar. Det slutade med att vi plockade undan paket för ungen satt i ett hav av prylar och fattade ingenting av det som hände. Vi vill ju att även om hon fortfarande är liten så ska hon bli glad för det hon får och inte bara förvänta sig att riva pappret av nästa paket och nästa och nästa... Snacka om ett problem för en I-landsförälder.

Juldagen - jobbade

Annandagen - sökträning i finfint väder och efterföljande middag här hemma. Bra träning där Rusis gick ett flertal skick utan retning. Fyra skick gick klockrent, på femte blev hon totalt förvirrad trots dyk-up. Hon snurrade både på skicket och på påviset. Men vi avslutade bra så det kändes som om hon faktiskt tog ett stort steg framåt :)

I lördags kom en efterlängtad bacill som gjorde att jag kunde ta på mig fårskinnstofflorna och sitta under ullfilten i soffan utan dåligt samvete. Ringde till jobbet och sa att de fick klara sig utan mig söndag måndag och tisdag. I morgon ska jag dock pallra mig iväg, det är inte så många som är pigga på att ta extrapass på nyårsafton... Och dessutom är förkylningen på upphällningen.
I söndags var jag och Rusa och kollade in skyddsträningen i ridhuset i Solna. Ett supertrevligt gäng, och även här lyste machotyperna med sin frånvaro :D Rusis fick leka lite med en trasa vilket var uppskattat kan jag säga.
Nu efter helgerna är det jag som ska återuppta vår lydnadsträning som helt legat nere de sista två månaderna. Ambitionen är att vi ska vara klara för högrestart i slutet av mars!

Nu till vad som hänt 2008.

  • Vi flyttade från Solna till Lillbacka, och nu när det gått nästan ett år så kan jag bara säga att vi stortrivs!

  • Kastor har blivit pappa till en liten kull med tre valpar hos Ullheden tillsammans med Tarkatan Candy.

  • Åtta av Kastors nio valpar med Newstory Kiwi har gjort sin korning och blivit Korade! Det är flera av N-kullarna som visat upp sig ute på tävlingsbanorna och vi blir precis lika malliga för varje liten aktivitet!!!
    Newstory Nio - uppflyttade till lägre
    Newstory Nezzie - uppflyttad till högrespår och lydnadsklass II
    Newstory Ninja - BH och lydnadsklass I
    Newstory Newton - uppflyttad till lägre
    Newstory Nikita - har gjort en lysande agilitykarriär och har redan fått SM-pinnar

  • Flera av Dartans ungar hos både Kogaråsen Spinoys och RedGoblin gjorde sitt Mh med finfint resultat, och även där är det flera som tävlat och Dart är ju en aningens drygare än Kastor så han blir ännu stöddigare och ligger i soffan och skryter över sina duktiga barn.
    Spinoys Julius - LP I och II och blivit uppflyttad till lägre
    Spinoys Joline - uppflyttad till lägre och 1:a pris lydnadsklass I
    Kogaråsens Reko - uppflyttad till lägre och lydnadsklass II
    Kogaråsens Rusa - uppflyttad till högrespår
    Kogaråsens Orca - certpoäng i spår och ett utställningscert
    Kogaråsens Oska - 1:a pris lydnadsklass III med sin nya matte Annelie
    Kogaråsens Occam - uppflyttad till högrespår
    Kogaråsens Ockra - godkänd lägrespår
    Kogaråsens Otiz - startat lydnadsklass III och utställningscert
    Kogaråsens Kaspar - 1:a pris lydnadsklass I
    Kogaråsens Karma - flyger runt på agilitybanorna och har pinnar i klass II
    Kogaråsens Kaiser - far också runt på agilitybanorna i klass III
    Cousins Narnia - godkänd högrespår och start i lydnadsklass III
    Cousins Naranja - 140p på finska korningen och JK3 titel

  • Rusa har ju redan blivit omnämnd under Darts punkt men hon ville prompt ha en egen! Hon har alltså under året som gått gjort MH i Mönsterås, tävlat appellen och lägrespår med uppflyttningar. Vi har varit på skyddskurs och fortsatt att sporadiskt träna söket så fort vi hinner.

Jag är nyfiken på vad 2009 kommer att bjuda på :D - om vi lämnar hundfronten är det en massa småbebisar i antågande och efter att Moa berikat vårt liv har jag ju gått och blivit lite bebistokig :) Nu får det vara slutsummerat för jag måste hoppa i lopplådan eftersom jag ska upp och jobba i morgon...

GOTT SLUT och GOTT NYTT ÅR!!!
Linda

1 kommentar:

Minna sa...

Heij, I have to fix that Ninja have got "1:a pris lydnadsklass II" in this year.
Now she is going to meet her husband - I will send you e-mail when something really happens. ;--)

Happy New Year to you all and greetings from cold Finland!
Minna and Ninja