måndag 15 december 2008

DecemberNytt

Jaha då blev det ÄNTLIGEN tillfälle till en liten uppdatering :)

Sedan sist har jag jobbat som en galning. Usch!
Förra helgen var dock jättetrevlig trots jobb för då var Lena & Wille här. I och för sig främst för att gå på (för Lena: jobba) Hund08. De kom upp på torsdagseftermiddagen och då var jag faktiskt ledig vilket jag även var på fredagen. Men större delen av fredagen gick åt till Lenas monterbygge eftersom hon basade över Gamlebygymnasiets monter på mässan. Men jag Lena & Wille hann också med ett besök på Naturhistoriska Riksmuséet under tiden Johan var och firade jul med sina jobbarkompisar genom att inta oanständiga mängder med skaldjur. Det var hur som helst jättekul på Riksmuséet, jag har inte varit där sedan jag gick i skolan och det jag minns från den tiden var ett ganska urrigt och muggigt museum med mystiska glasburkar med suspekta innehåll och den tvåhövdade kalven. Nu var det jättefina utställningar med fantastiska djur i alla möjliga former, väl värt flera besök för vi hann långt ifrån med alla utställningarna...

Lördag förmiddag tillbringade jag i Älvsjö och gjorde av med massor med pengar på diverse hundpinaler och trots att jag hade spenderarbyxorna på mig fick varken Dart eller Kastor nya halsband vilket de verkligen är i behov av... Och kvällen tillbringade jag på avdelning 19 på S:t Göran, igen. När jag kom hem hade också Kerstin & Ockra också kommit för att sova, Johan hade bjudit dem på chili con carne tillsammans med de övriga nattgästerna som jag fick resterna av. (Chilin alltså inte nattgästerna, hahaha)
Söndagen ägnades åt långfrukost och skogspromenad innan Lena o co styrde kosan mot montern på mässan och jag mot mitt jobb... Jag tror i och för sig att jag var hemma i min soffa innan Lena o Wille var hemma i sin. Klen tröst, men dock :)

Sedan fortsatte jag jobba måndag tisdag onsdag och torsdag. Efter att jobbet var avslutat på torsdag eftermiddag mötte jag upp Johan och Moa och vi åkte till Jönköping där vi övernattade på Scandic Elmia för att på fredag fortsätta ner till Falkenberg och årets upplaga av vår tradition med julkortstillverkning tillsammans med Kalle & Bea och Terece & Patrik. Skillanden från tidigare år då vi kunnat pyssla i lugn och ro medans killarna druckit diverse etylhaltiga drycker och spelat tv-spel var ju att vi alla har små barn födda 2007. Så stundom var det rätt så stojjigt men skojjigt. 1½-åringar är verkligen supergulliga små människor, fortfarande små men med en egen vilja som yttrar sig på lite olika sätt. Moa gullungen fick ett raseriutbrott då hon inte fick köra över lilla Wilma med en stol...

Söndagen var höjdpunkten, i varje fall om vi frågar Rusa, för då passade vi på att stanna på Stormvallen på vägen hem. Vi kom dit klockan 16 för då hade vi bokat in oss på ett av deras öppna träningspass och med Jörgens goda råd förkovrade vi oss ytterligare i skyddsdressyren. Eftersom vi inte ägnar oss åt denna fantastiskt roliga sport så ofta tyckte Jörgen att vi skulle träna på sådant som jag har svårt att träna på mig själv. Så Rusis fick två pass i munkorg och hon är jätteduktig men det var lite jobbigt att agera mot Jörgen första passet så då fick jag mig några smällar av henne men andra passet fattade hon att hon kunde få honom att backa undan bara hon visade att det var det hon ville. Och avslutningsvis fick hon ett pass med ärmen och då började vi med att träna flykter och Jörgen hade en helt ny skyddsärm (kritvit (!) innan vi hade släpat runt den i sågspånet)och den var tydligen mycket svårare att bita i men det gjorde hon bra . Avslutningsvis fick hon träna släppanden och bevakning och även den här gången fick vi höra att SuperRusis är en talangfull liten hund.

Efter avslutad träning satte vi oss i bilen och körde de sista 40 milen hem. Idag har vi samlat ihop vår flock. Dart har tillbringat helgen hos mamma & pappa och Kastor har varit hos Tiina med familj. Inte nog med att hon passat honom, hon hade dessutom badat och borstat honom så nu är han JÄTTEFIN!!! Och därför ska även Dart in i duschen nu ikväll för vi kan ju inte ha en skitig hund här hemma i jul. Två däremot hade gått bra, för det är sååå jobbigt att duscha och borsta dem, men nu när det bara är ett duschoffer är matchen enkel. Rusas bad klarades av förra veckan för hon hade dekorerat sig med asäcklig grävlingsskit, två gånger!

Nu ska jag alltså in i duschen och sedan ska hemmet fiffas inför jul, men jag lovar att återkomma innan jul så min lilla julhälsning får vänta en vecka...
Hej Svejs!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj,oj,oj! Vad du är energisk!!! Man blir ju nästan svettig bara av att läsa om allt du hinner med... ;) Kul att det går bra med skyddet! :) Trimma hälsar till sina släktingar! :)