onsdag 3 mars 2010

Uppdatering 3/3 2010

Oj nu var det länge sedan jag skrev igen, jag är ju sedan en tid ganska flitig med att statusuppdatera på facebbok och det gör att det känns inte lika angeläget att blogga. Men jag lovar att bättra mig för jag tittade på besöksstatistiken och det verkar som om det ändå är ganska många som är nyfikna på det jag plitar ner. Lämna gärna en hälsning så går bloggandet lite lättare :)

Börjar med lite Kastornyheter inte så roliga men för kännedom. Vi har haft två parningsförfrågningar, kennel Montmorenja Norge och kennel Tulihengen Finland. Jag ombads att testa hans sperma vilket vi gjorde för nån vecka sedan och det visade sig att han hade 50-60% defekta spermier (stämmer väl med vanliga åldersförändringar), han är alltså inte helt steril men det fanns enligt veterinären risk för att det inte skulle bli några valpar. Montmorenja valde att para med Kogaråsens Sitrus istället, jag förstår det eftersom hon gjorde ett försök att använda Kastor i somras utan att det blev några valpar. Och Sitrus är en jättetrevlig ung hane!
Kennel Tulinhengen har bestämt sig för att inte para sin tik då det visat sig finnas ep på hennes linjer. Lider med Sari, urtrist att sitta med en jättetrevlig hund som man inte vågar att para!

Lyckligtvis är ju Kastor helt ovetande om allt detta, han lever loppan precis som vanligt!!!

På träningsfronten med Rusa är det fortfarande så gott som stiltje, även om det börjar bli HÖG tid att sätta fart om vi ska vara ordentligt i gång när tävlingssäsongen är här. Meeeen all den här snön ställer till det plus att så gott som alla mina lediga dagar har gått åt till VAB nu i februari. Nu hoppas jag verkligen att vi håller oss friska resten av våren och att snön försvinner i ett huj!

Vi har dock varit ytterligare en sväng till Stormvallen och tränat skydd. Träningen går absolut framåt men det känns darrigt att tänka tävlingsstart :) Hon kan alla momenten i lägre men fastagandet är det som känns mest osäkert och det är givetvis momentet med högst koefficient... Vi har i varje fall anmält oss så får vi se hur det går :)

Just nu är jag nere hos Lena & Wille, igår nedkom Ockra med Kogaråsens V-kull 3+3. Det är verkligen något speciellt att få vara med när nya små liv kommer till världen! Valpningen avlöpte utan några som helst bekymmer, 5 valpar såg livets ljus på mindre än en timme och sedan pausade Ockra en timme innan den sista tiken kom ut. Bilder finns på Kogaråsens hemsida.

Planeringen för Rusavalpar fortskrider, hanhundsleteriet är i en avsmalnande fas. Jag har haft mailkontakt med en av aspiranternas matte och allt verkar vara jättebra. Nu ska jag bara ta blodprov på Rusa och se att hennes rabiesvaccinering tagit som den ska.

På återseende
Linda

3 kommentarer:

Anna Sundalen sa...

Vad spännande med små Rusisar. Jag och Franken skall till Stormvallen 13-14:e, hoppas vi syns.

Kram

Kattis L sa...

Hej Linda!

Jag är en av de som snusar in här lite nu och då för att se om något nytt uppdaterats. :)

Så trist att inte Kastor fick bli pappa (dumma ålder! *ler*), men man blir faktiskt otroligt glad då man läser om ansvarsfulla uppfödare som väljer att avstå att para sin tik trots att tiken själv är helt OK (den finska tiken). lider dock med den uppfödaren - usch så trist. :(

Gud så kul att ni ska tävla skydd! :) Coolt! Jag ska hålla tummarna!

Och jag ser jättemycket fram emot att få läsa mer om Rusas tilltänkta pojkvän vad det lider - och än en gång håller jag tummarna, för att rabiestjosan ska gå smidigt och enligt planerna. :)

Må så gott! Vänliga hälsningar från norr!

Jenny sa...

Keep on blogging, I´m reading! Tränade ju lydnad med lille Bastianen i veckan (efter ett alldeles för långt och kallt uppehåll) och det är ju bara sååå kul! Speciellt när det går bra :)