torsdag 23 april 2009

Träning

Idag träffades jag, Malin, Jennie och Anna i Kista för att träna. Jag var där i god för att hinna med en promenad innan och då träffar jag på Eva lille Zakk som slog följe med oss på vår runda.
Träningen då, vi började med att lägga spår åt varandra och för Rusis del var det upptag som stod på agendan. Vi har ju inte spårat sedan tävlingen i slutet av mars och idag var hon lite snurrig och yvig vid påsläppet men vi kom iväg åt rätt håll och det är ju det viktigaste. När vi hade kommit iväg spårade hon utan några problem och tog sina pinnar. Den klantiga matten hade lyckats med bedriften att glöma pinngodiset i bilen så pinnplockaren fick nöja sig med lek.

Under tiden som spåren låg till sig körde vi varsit uppletande och Rusis har ju ett ganska bra hum om vad hon ska göra men jag skulle vilja att hon blev snabbare med att lokalisera föremålen när hon fått vittring på dem. Är det nån som har några bra idéer? Annars går hon i stort sett dit jag skickar henne i bra tempo, även om hon drar några repor dit hon själv vill.

Vi avslutade med ett lydnadspass där Rusis fick ett par vändor framåtsändande mellan Malin & Jennie och jag MÅSTE träna mer med folk i gruppen för hon söker bekräftelse nästan varje gång. Annars så vill jag ha bättre tempo på utskicket men just nu accepterar jag att hon är lite långsammare när vi håller på att fnula med skiftet. Saktagåendet är just nu styrkan i momentet. Det kan hon.

En kommenderad inkallning där lilla hunden tydligen ligger och trampar med framtassarna när jag lämnar henne men hon ligger still i övrigt. Okej tempo, men hon ökar efter brytet så hon kan fortare och jag skulle vilja att hon startar med den attityden. Träna träna.

Tränade sedan själv på, skallet i koppel, kryp med svängar och hoppet. Skallet och krypet känns bra men när vi kom till hoppet var nog SuperRusis trött. Hon hoppade bra ut men efter hindret såg hon ut som ett frågetecken, va?! Vad ska jag göra nu? Sitt! Vad sa du? SITT! Näääeee nu förstår jag ingenting....
Sket i att harva vidare för det kändes inte som om det skulle bli bra av att köra vidare.

Innan vi åkte hem hann Malin och jag med en liten promenad till. Skönt att komma hem med nöjda hundar. Även Kastor fick lufta pälsen litegrann men eftersom hans träning ligger på nivån aktivering är det inte så mycket att orda om :D Men han är glad i varje fall...

På lördag är det sökträning och på söndag skydd.
Linda

2 kommentarer:

Magdalena sa...

Vad skönt med en hel träning! Vi hann iallafall med ett spår hemma....hoppas jag kan haka nästa gång!

Annica sa...

Jag blir riktigt inspirerad av att läsa om eran träning! :) Hmmmm.... en kommentar till förra inlägget: Skaffa en springer! Det gjorde jag efter att ha flygit över styret för något år sedan när jag cyklade med EN hund! ;))