måndag 4 maj 2009

Falkenberg here we come

Wannabe? Hangaround? Jag?
Kanske men njae jag är bara oändligt själaglad för Malin & Pestos skull som ska få äran att visa upp sig på årets spår-SM!!! Grattis GRATTIS GRATTIS!!! Och kanske framförallt LYCKA TILL! Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det ska gå så bra som det kan gå för dem då i slutet av augusti. Säg bara till vad du vill att jag ska göra Malin, så fixar jag det!

Helgen har tillbringats nere hos Lena & Wille. Vi åkte ner på Valborgsmässoafton vilken firades i all stillhet, det var i och för sig både brasa och fyrverkerier i Hallingeberg men vi bestämde oss för en soft kväll i soffan. Fredagen ägnades åt bl.a en 1,5-timmes ridtur i härligt vårväder lite hundträning på fotbollsplanen och på kvällen grillmiddag i Brostugan. Kan det bli bättre tro?

På lördagen var Johan & Wille ut på en ordentlig tur runt halva Småland på sina motorcyklar. Jag, Lena och Moa försökte vara duktiga och åkte iväg för att träna lite lydnad, men det är inte direkt Mois favoritsysslesättning om man säger så. Så Rusas träning blev lite sisådär... Vid lunchtid styrde vi kosan mot Västerviks bk där Pia & Krutov tävlade skydd och vi kom precis lagom för att hinna se deras planskydd. Jättekul var det att titta på skyddet nu när jag börjar få ett litet hum om vad det går ut på.
Lagom till att vi kom hem från tävlingen kom Malin & Pesto som skulle tävla spår i Västervik på söndagen. Malin & jag och barnen tog en tur ner till Dartans grav där vi stod och filosoferade om våra gamla hundar en stund. Lördagskvällen var också lugn i glada vänners lag.

Söndagen ägnades alltså åt Malin & Pesto och Pia & Krutow som båda tävlade på elitspåret. Min uppgift för dagen var bland annat att passa lilla Tuva under tiden Malin & Pesto samlade in sina SM-poäng. Efter en racklig start på lydnadsplanen på morgonen som ändock räckte till 260 poäng hämtade de upp sig och körde fullt på hela specialen. Skitduktigt!!! Matten var dock inte direkt nån solstråle när hon klev av planen.... Men hon lyckades att släppa det och se till samla ihop sig och resten gick ju galant :)
Pia & Krutow kom från spårskogen med ett leende som sträckte sig från öra till öra :D Krutte hade spårat som ett litet tåg och de hade full pott med sig in. Tyvärr missade de ett föremål på uppletet men lydnaden som var det sista på programmet för deras del såg riktigt fin ut trots att de varit igång i två hela tävlingsdagar. I synnerhet då dag ett bestod av spår sök uppletande lydnad och planskydd. Coolt!

Pristutdelningen var en munter tillställning Malin & Pesto höjde sitt snitt till 609,25 poäng och borde därmed vara SM-klara! Pia & Krutow missade tyvärr certet med några futtiga poäng men var ända glada över sina dagar.

Hmmm den här bloggen handlar visst om allt annat än mina egna hundar, men vi ha ju å andra sidan inte gjort nått speciellt heller.

Avslutar med att säga GRATTIS till:
Dartdottern Spinoys Juventas "Tazza" och husse Terje som debuterat lydnadsklass I med förstapris!
Kastordottern Newstory Nezzie som fick 8 välskapta valpar igår!
Dartdottern Kogaråsens Orca & Jennie som tävlat elitspår den här veckan också och presterat ett certpoäng till.

1 kommentar:

magdalena sa...

Ja, vad gör man för att få ungarna intresserade av lydnadsträning....??Hm..tål att tänkas på! Är litet avis som inte fick kolla in tävlingen i söndags, men jag lär ju också få se dem i Falkenberg iallafall! kram //M