tisdag 26 maj 2009

Stormvallen

Nu var det länge sedan jag satt här och skrev, men man vill ju inte sitta inne när våren övergår i sommar och det är 20 grader varmt när man vaknar...
Det har hänt en del sedan sist:
  • Vi har varit och titta på Kastors valpar hos Kipis - ett gäng supergulliga ungar som det ska bli spännande att få följa!
  • Har också varit uppe hos Lena Newstory och kikat på Nezzies valpar, de såg precis ut som tvåveckors valpar brukar göra :) Det blir roligare när de hunnit växa på sig och bli lite äldre!
  • Kastor har åkt till Norge för att få träffa BH Montmorenjas Elleville Chili, parningarna är nu avklarade så vi håller tummarna för valpar i slutet av juli! Kastor uppför sig tydligen och försöker charma omvärlden med sina tiggerier och konster. Tack till Ann-Merethe med familj att ni tar så väl hand om honom :D
  • Rusa & jag har varit på Stormvallen och tränat skydd hela helgen.

Jag lyckades få med mig Susanne & Vinna och Pia & Krutow och vi har haft en superhelg med mycket och bra träning, god mat och jättetrevligt umgänge!
Vi åkte från Stockholm mitt på dagen i onsdags och var nere någongång på kvällskvisten. Vi installerade oss och kröp i säng ganska tidigt.

Torsdagens träning bestod av tre pass skydd där vi varvade munkorgs och ärmövningar. På fredagen utökades gruppen med ytterligare två hundar så nu var det 10 hundar som skulle turas om att bita på Jörgen och Christoffer och för att inte väntan skulle bli alltför lång bestämdes det att vi delar upp gruppen. Så jag, Pia, Susanne och Catrin som har en liten Lei-Annstik började med att träna sök på förmiddagen och det blev lite hajbanlajbanträning för Rusis del, Det är svårt att var petimetri när man inte har några radioapparater. På eftermiddagen bytte vi med den gruppen som börjat med skyddet och vi hann med tre pass per hund. Även nu varvade vi munkorgs och ärmvningar och jag tycker att hon var bättre i korgen då vilket ha berott på att vi på grund av skyfall var inne i ridhuset där hon varit tidigare och därmed kände igen konceptet.

Lördagen hade samma upplägg som fredagen och nu fick vi till ett riktigt riktigt bra sökpass med Rusis. Bestämde mig för att bara köra hittaövningar på dolda figgar. Hon köpte den träningen 100%-igt! På eftermiddagen hann vi med två pass på skyddsplanen nu utomhus i solen :)

På söndagen körde vi skydd allihop tillsammans igen, det är ju kul att se många hundar tränas. Jag är imponerad av Jörgen, han är otroligt duktig på att anpassa övningarna till varje hund som står framför honom. Han lyckas plocka fram det bästa ur alla hundarna. och då var det allt från rena nybörjare till elithundar! Det är coolt med så mycket kunskap, jag vill lära mig mer!

Men så är det ju med allt, ju mer man lär sig och ju längre man håller på med en sak, desto mer förstår man att det finns att lära sig... Det gör i varje fall mig ödmjuk inför uppgiften som hunddressör. Jag är ju inne på min 4:e tävlingshund nu och visst kan jag säga att jag med Rusa har vetat exakt hur jag vill ha det på lydnaden och uppletandet. Där har jag inte lämnat någon träning åt slumpen! Vi får väl se var det leder i slutändan men mitt mål är att ha en så hög lägstanivå som möjligt i kombination med att det ska vara roligt! Det här med skyddet har varit jättenyttigt att lära sig och jag har mycket kvar där innan jag kan det eftersom jag fortfarande inte vet vilka moment som är vilken klass osv, nu börjar jag dock få ett hum om träningen och övningarna. Men att ställa sig som nybörjare skulle alla göra ibland, det utvecklas man av, om inte som hundförare så gör man det på det personliga planet. Det här är ingen enmanssport, man behöver sina träningskompisar!

Tack till Pia & Sussie för att ni ville följa med, det här gör vi om! Nu ser vi fram emot en vecka på Tånga hed!!!
Kameran har gått varm hela helgen men eftersom det är undertecknad som stått bakom den finns det inte en enda bild på Rusis in action. Har lagt upp ett galleri på hemsidan under fliken Bilder och sedan får ni klicka er fram till skyddsläger.

-Linda
http://dartan.se/

3 kommentarer:

Anna Sundalen sa...

Vad avis jag blir, hade också gärna varit med på lägret. Har istället ägnat helgen åt att försöka kurera mig men nästa helgläger lär jag boka när det nu kan tänkas bli.

Kram

Annica sa...

Tjugo grader varmt?? Här lurades sommaren för idag åkte vantar och mössa fram igen.... :( Men, men den är väl snart tebax. Och lika flitig som alltid är du vad gäller träning! :)

Anonym sa...

Ni verkar ha rätt kul på er skyddsträning :) Kanske man skulle styra kosan upp någon gång för att kolla...
Jag kommer tyvärr inte på hela lägret men måste givetvis åka upp och kolla till er. Kan ju inte missa en sådan höjdpunkt på året!
Kram Annelie