tisdag 12 maj 2009

Lydnad

Var hemma med Moa även idag, men idag var hon piggare och ville aktiveras. Så dagen ägnades åt att vara en duktig mamma, dvs lekpark med sandlåda, rutschkana, gungor ja allt en liten tvååring uppskattar. Vi fick sällskap i lekparken av min svägerska och Moas kusin Theodor, och vi passade också på att äta lunch tillsammans innan vi skilldes åt.
Eftermiddagen tillbringade vi på DTBK tillsammans med Tiina, Malin och Pia. Jag börjar med att säga TACK för en superträning. Lydnadsträning när den är som bäst helt enkelt!

Rusas träning bestod av frittfölj, inkallning, framåtsändande kryp och skall. Jag har en dum förmåga att strutsa vår fotträning framför granskande ögon men idag tog jag tjuren vid hornen och tränade det och det gick riktigt bra förutom att hon glider fram i halterna så hon sitter lite för långt fram. Tränade även stegförflyttningarna till vänster, där vill jag flytta vänsterfoten i sidled först och hon ska vara följsam och göra en parallellförflyttning till vänster och följa benet. Hoppas ni förstår :P Påbörjade även backandet och där är mitt mål att hon ska backa bakåt sittandes på rumpan. Jag vill inte att hon reser sig upp och går bakåt för det är få som får till det snyggt....
Inkallningen var bara en slät inkallning med kommendering för ställande och läggande, och här visade sig något av det jag tycker är tråkigast att träna - stadga. Låg hon kvar när jag lämnade henne??? Nej, det gjorde hon inte. Skärpning matte!
Framåtsändandet går framåt (hahaha) hon får nu träna på hela momentet ihopsatt och de första vändorna snurrade hon i gruppen innan hon fortsatte sakta. Men jag gick in och stöttade henne med ett kommando när hon skiftade och då gick det bättre. Ena sträckan blev kort varje gång för då skickade jag henne nästan rakt mot en kurs med massa hundar, eller vi hoppas att det var därför hon blev kort åt det hållet. Sista skicket blev mot utlagd leksak mot kursen och då fungerade det bra.
På krypet har hon en tendens att bli lite hög i starten men nu är hon följsam och kryper med kontakt vilket hon inte gjorde för bara några veckor sedan. Vi fick även hjälp att börja med svängarna och framförallt vänstersvängen. Pias Krutow har en grym vänstersväng och en sådan sväng är nu mitt mål att lära Rusis, Pia vinklar exakt 90 grader till vänster alltså ingen banansväng och Krutow har en stjärt-in-rörelse fast han ligger ner och vi började med Rusis och fick henne faktiskt att flytta rumpan några gånger.
Skallträningen fick mina kära kamrater vara med att styra upp och de tyckte enhälligt att jag skulle lära henne att skälla på en sak istället för på mig. Okej då, jag köper idén om än något motvilligt :D Det kanske är det bästa för så som det ser ut nu kan vi inte ha det. Nu har hon slutat backa ut från mig men hon har istället börjat vrida sig bort åt vänster samtidigt som hon skäller.

Ska träffa Tiina och träna även i morgon och på torsdag när jag är ledig åker jag till Tyresö för att träffa Malin, Jennie och Magda eftersom de ska tävla där i helgen. Förhoppningsvis hinner jag dit tills det är platsliggning med skott för det är ju inte sååå ofta jag får möjlighet att träna det.
På fredag är ambitionen att spåra, för jag har inte lagt ngt spår sedan tävlingen och det är ju måååånga veckor sedan!!!

Hej svejs och LYCKA TILL alla ni som ska tävla till helgen!
Linda

Inga kommentarer: