söndag 16 november 2008

Träningsweekend

Jag sitter här i soffan med en nybadad och trött liten hund liggandes bredvid mig. Efter två dagars träning på en exceptionellt geggig appellplan var Rusa såååå fruktansvärt skitig. Hon hade lera över hela kroppen så jag tänkte att det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen och bada henne ordentligt innan jag får kura ihop mig i soffan. Så nu ligger hon alltså här, nybadad, nyborstad med nyklippta klor och hårdsover. Det är en så skön känsla, när man vet att hundarna är helt nöjda och trötta.

I fredags eftermiddag när jag åkte från jobbet lyckades Carina, Yvonne, Anna och Erica som åkte från Tjörn på morgonen att komma körandes på Essingeleden precis samtidigt som jag åkte upp på densamma. Perfekt tajmat. Väl hemma fick Tjörnborna rasta sina hundar innan vi åt middag och babblade hund i timmar. Carina & Yvonne med hundar stannade och sov här hos oss medan Anna & Erica åkte med Tiina hem för att sova där. Yvonnes supergulliga lilla rottistik Vilja och Rusis har busat här inne så fort de fått tillfälle. (Vilja är så grymt trevlig att jag på rak arm skulle boka en rottisvalp bara man var garanterad att få en exat kopia av henne!!!) Och idag på morgonen härjade halvsystrarna Rusa och Narni i säkert 30-40 minuter ute på tomten under tiden vi åt frukost och packade i ordning. Och man kan ju säga att systrarna har samma intressen, springa springa springa... Jag tyckte faktiskt att det var jättebra att få komma till klubben med en trött hund, för det är i varje fall jag dålig på att se till att jag har. Jag tränar nästan alltid lydnad med en pigg och fräsch hund, men på tävling då är det ju inte de förutsättningarna som gäller...

Men för att ta det hela i någotlunda kronologisk ordning så börjar vi med lördag morgon. Vi åkte till DTBK och där mötte vi Malin, Sussie, Pär och Krister som skulle iväg och köra sök. Vi startade med en gemensam platsliggning för alla 10 hundarna. Rusa hade myror i byxorna och var tydligen tvungen att krypa lite. Perfekt! Då fick jag ju ett finfint tillfälle att påminna henne om vad den där leken går ut på! Därefter låg hon lugnt och fint och idag var det inga problem. När sökgänget körde iväg styrde vi andra mot appellplanen där vi sedan körde igenom alla hundarna: Rusa, Jilla, Narni, Vilja, Annas schäfer Frank och Ericas flat Tilda. Det blev även en del prat och Frank och Narni fick dessutom varsit spår.

Rusas förmiddagspass gick ut på att bli inropad av nytt folk på planen och starta upp fria följet och därefter gjorde vi en inkallning med stå och till sist framåtsändande. Fotgåendet gick bra, inkallningen superbra och då var detta första gången nånsin som hon fick en regelrätt inkallning med ställande utan någon stoppträning innan. Det som inte är bra är att hon inte sitter stilla, eller man kan nog säga att hennes stadga är rätt usel generellt. Hon är duktig när jag går in och punktmarkerar och bara tränar stadga men när vi håller på med nått annat fungerar det som sagt kasst. Har idag kommit på att bästa störningen för att få henne ur läge är godis. Så fort jag stoppar handen i fickan eller har godis framme kan hon inte vara stilla.... Överhuvudtaget!

Framåtsändandet var det full fart på, och inget skifte överhuvudtaget. Eftermiddagens pass ägnade vi av nån outgrundlig anledning åt stadgeträning. Och som sagt, rena provokationsövningar fixar hon galant, det är liksom den där "vardagsstadgan" i momenten som hon tullar på.
Tiina körde lydnad på förmiddagen och fick ett sökpass i den vallade sökrutan med nya figgar och nya "domare" i starten och Jilla skötte sig exemplariskt. Inte en tendens till att blinda eller hitta på en massa annat, så vi tror att vi kan konstatera att bara Tiina är förberedd och koncentrerad så sköter Jilla sig.

Efter avslutad träning promenerade jag, Carina och Yvonne en liten sväng i mörkret innan vi dödströtta kom hem och fixade mat. Och nu har vi förvissot oss om att vi utan problem kan sitta minst 12 personer runt vårat bord här hemma.... Tiinas Charlie hade bakat äppelkakor som blev en perfekt avslutning på dagen. Trötta och mätta stupade vi i säng och jag tror att alla sov gott i natt.

Idag har vi varit ute i snöblandat regn och tränat vilket jag aldrig skulle göra om jag inte hade bokat in det så bara det var ju bra träning. Att jag dessutom fick träna med en trött hund var jättebra, sen kan man ju säga att det är synd om den trötta hunden som har en puckad matte. Jag hade en tydlig plan vad jag skulle göra, men jag kanske skulle ha tänkt efter innan istället för efteråt. Ska man nu träna med en trött hund är det kanske smart att göra saker hunden kan och inte försöka ägna sig åt inlärning. Jaja, hur som helst, dagens pass ägnades för Rusis del åt inropning och sedan framåtsändande. Idag var det förvisso en mer planerad träning än igår men tervens hjärna var överkokt och hon kunde inte riktigt koncentrera sig, men typ hundra repetitioner senare nöjde jag mig för till sist försökte hon i varje fall att göra rätt. Avslutade med tung apportering och som Erica sa, hon har bättre fart in än ut. Men det känns som ett angenämt problem.

Efter ett lydnadspass var vi alla sex genomfrusna och eftersom vissa hade lång väg hem bestämde vi oss för att avsluta med en promenad och därefter avrunda och säga Hejdå för den här gången. Det har varit en supertrevlig helg med bra hundträning.

Tack till er alla, nu ser vi fram emot nästa gång vi ses!! Det är verkligen superbra att planera in en hel helgs träning.

Over and out från mig & Rusis

7 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar att det hade funkat för mig att komma och hälsa på er! Nästa gång...
Kram

Anonym sa...

vad KUL det låter med en helg vigd åt hundträning:). Och vad duktigt av er att vara ute i snöblandat regn o träna....svjälv var jag ute o gick i eländesvädret, kändes jobbigt nog!!

Anna Sundalen sa...

Det är du och Tina som skall ha tack, det har verkligen varit en superkul helg. Efter ett halvår med relationskonflikter och annat strul känns det äntligen som om vi är på rätt spår igen. Framförallt så är motivationen äntligen tillbaka på rätt plats. Skall se om jag kan få till det där med sinnesstämning på burk...

Kram
Anna & Frank

Carina sa...

Hallo hallo!
TACK SÅ HEMSKANS MYCKE för en kanonhärlig helg!
Och vad duktig du har varit att skrivit ner alltihop... Skall oxå sätta mej och plinka ner nåt, och då kan jag ju tjuvkika i din, he he he....

Körningen hem gick rätt långsamt med ett torkarblad som inte ville torka rent, snöblandat regn och tidvis nollgradigt, men i Gränna fick vi äntligen tag i en tapp med rätt sorts torkarblad, eller nja, en gubbe som kunde moddelera en annan modell till att passa min bil, och SHIT så bra man kunde se ut helt plötsligt! Och tänk så fort man kan köra när man ser vägen framför sig :-))

Anonym sa...

Tack så jättemycket för i helgen!
Supertrevligt med allt som hör därtill! Hoppas att vi ses snart igen!

Kramar

Anonym sa...

Hej!
Ni verkat ha haft en trevlig helg med mycke hundträning. Själv har jag jobbat så jag håller på att ta igen all hundträning. Tränade igår & ska i väg i kväll & så blir det ett pass imorrn.

Hare så gott

Hälsningar från Tervoristerna

Yvonne o Vilja sa...

Gullig du är.. :) Hon är en liten prinsessa, rottisgullet..
På tal om henne börjar faktist apporteringen gå åt rätt håll! Tränade lite igår , och de sista övningarna när jag började komma en bit ifrån henne gick riktigt bra, hon saktade in och tog den försiktigt! Tack!!! Och läggandet gick jag tillbaka på, började om en del och hon nästan hukade sig vid varje steg för att vara beredd på att lägga sig... Tänk vad lite nytänk kan göra!! Tack där också!!!
Tjing Tjong, ha en bra dag!!