onsdag 12 november 2008

Tränat!!!

Johan var ute och gick med hundarna i lördags och halkade på nån rot men lyckades tydligen hålla sig på benen men när han kom hem kände han att nått hade hänt i ryggen. Till saken hör att han redan sedan tidigare har en ganska så kass rygg så det var inget jag fäste så stor vikt vid. Men på söndagen blev det bara värre och värre så i måndags var jag tvungen att ringa till jobbet och meddela att jag inte skulle infinna mig eftersom Johan inte är kapabel att ta hand om en 1½-åring med egen vilja.

Idag är han i varje fall något bättre så jag kunde få lämna Moa hemma en stund på förmiddagen. Passade då på att åka till DTBK och gick först promenad och sedan fick Rusa sig en genomkörare på appellplanen. Jag minns inte ens när jag tränade lydnad senast, det var läääänge sedan så jag förväntade mig att Fläpplusa skulle ha kommit tillbaka... Men ack vad jag bedrog mig, hon skötte sig jättejättebra! Fotgåendet, går bra men jag måste hålla nere belöningsfrekvensen på stegförflyttningarna för hon har börjat få en väldigt hög förväntan när vi börjar med dem. Inkallningsträning, där resultatet blev grymt bra. Full fart och tvärnit! Innan kunskapskontrollen tränade vi med ett föremål bakom Rusa och ett hos mig. Det bakom Rusa heter ut eller ptschh och det hos mig heter hoppolek. Varvade med att skicka henne bakåt och in till mig för lek både från stillasittande och från galopp och hon tycker att den här träningen är fantastiskt rolig. När jag väl ställde henne på riktigt belönade jag henne in till mig för att jag vill att hon ska tänka vidare i momentet dvs tvärnita och sedan fortsätta framåt...

Framåtsändandet går framåt men här måste jag hålla igen lite, för jag drabbas lätt att av fartdåren där inne... Hon har fattat att framåt betyder fullfart framåt till gruppen, och hon har fattat att hon ska gå där ifrån. Men hon vill göra allt själv och tycker inte att vi behöver ha så mycket samarbete. Så dagens träning koncentrerades på att stå stilla i gruppen tills jag säger att det är ok att gå. Tråkig men välbehövlig träning och efter ett par påminnelser stod hon snällt i gruppen.

Passet avslutades med skallträning där vi nu lägger fokuset på att sitta stilla och bibehålla intensiteten i skallet och bita/släppa/bevaka där jag inte alls vet om jag tänker rätt men jag donar på litegrann. Hon biter gärna och ju hetare hon blir desto svårare får hon att släppa (naturligtvis) men hon släpper direkt på losskommando men jag vill att hon ska släppa på passivitet. Jaja vi får väl se vad det blir av det.

Nä nu ska jag nog städa (BOOORING!!!) för det kommer ju folk på fredag och jag ska jobba resten av veckan och jag vill ju inte att syltryggen ska behöva slita mer än nödvändigt.

1 kommentar:

Annelie sa...

Du har blivit utmanad
http://www.anneliejohansson.blogspot.com/