måndag 3 november 2008

SuperRusa goes SkyddsRusa

I fredags åkte jag och Tiina ner till Stormvallen utanför Alingsås för att vara med på skyddsläger. Nu är det säkert flera som undrar hur vi kommit på detta tilltag :) Tja, jag fick i somras för mig att det skulle vara kul att testa på skyddet, egentligen mest för att lära mig själv något nytt men självklart också för att Rusa skulle få göra nått roligt. Så när jag gick spåret på Kogarlägret för Stefan M frågade jag honom var man skulle åka och han rekommenderade Jörgen & Karin på Stormvallen. Och eftersom jag inte ville åka själv frågade jag Tiina som nappade på den smått galna idéen och ville hänga med.

Vi har blivit suveränt omhändertagna och gulligt bemötta trots att vi dök upp med två små (njae) tervtikar i kopplet och i princip helt utan förkunskaper och utrustning.
Vi kom alltså ner i fredagskväll, vi var väl framme ganska precis 21. Fick installera oss och rasta hundarna för att sedan dra på sig understället (för det var liiiite lätt kyligt) och krypa ner i sängen för att vara pigga och utvilade till lägerstarten 08.00 på lördag morgon.

Vi var 6 stycken hugade (och blivande) skyddshundsförare som tog plats runt frukostbordet. Supertrevliga och gulliga människor, inte en enda machotyp i sikte. Vi visste ju liksom inte vad som väntade oss, men vi trodde nog att det skulle vara kamouflagekläder och tuffa typer. Oj vad vi bedrog oss. Helt normala och duktiga hundförare var de enda vi träffade på... Efter en kort genomgång var det dags för att kliva in i ridhuset och som kuriosa kan jag bara redogöra för mängden kläder jag hade på mig. Man vet ju sedan sina år som hästtjej att ridhus är svinkalla och det här var inget undantag, så jag satte på mig alla kläder jag hade med mig... Dvs understället som jag satte på mig på fredagkvällen och inte tog av mig förrens jag kom hem i går kväll. Sedan var det långarmad bomullströja, tjock collegetröja med huva, träningsvästen, fleecetröja och jacka och på benen, långkalsong, byxa och överdragsbyxa....

Men ni vill väl inte läsa om mina kläder utan om träningen va?! Jilla och Rusa fick väl göra i stort sett samma saker, men jag skriver bara om Rusis träning. Kan också säga att jag är fullkomligt novis på fackuttrycken, så jag kommer säkert kalla saker som de inte heter för fel sak..
Vi har hunnit med 8(!) pass på två dagar, och vi har gjort massor med olika övningar och Jörgen har lotsat oss fram väldigt lugnt och metodiskt. Det var han och en kille som hette Christoffer från Orust som har figgat. Vi fick börja med lek och kamp eller bita-släppa (som det kanske heter) med bitstock, och sedan skyddsärm. Rusa trodde nog att hon hamnat i himlen. När Jörgen konstaterat att kamplust fanns fick det bli lite ordning och reda och Rusa fick sitta kvar och göra inskick på kommando, vi har tränat transporter och "överfall" . Dvs inte fot, utan Rusa skulle gå i position men ha fokus på figuranten som då fick agera och hon fick bita. Supersvårt. Rusa hade lätt att tro att det var nån typ av störningsträning, men efter ett par ggr började nog poletten trilla ner. Vi har tränat höga upphopp inför ev modprov, och vi har tränat flykt. Vi hann också med två pass med munkorg, och när Rusis hade accepterat att ha den där tingesten på sig fick hon också leka stötar. Hon har ju ganska mycket social kamplust och svarade gärna på inviter så när Jörgen bjöd upp till lek kastade hon sig i iväg och stötte som värsta skyddshunden :) Rusis (och Jilla) har fått hur mycket beröm som helst och Rusa har tydligen talang för den här sporten...

Just nu känns huvudet helt fullknökat med massor av ny information. Det är verkligen supernyttigt att göra nya saker och att vara nybörjare igen!

Återkommer med bilder lite senare, men jag avslutar nu med att TACKA Tiina som hängde med och alla gulliga deltagare Lennart & Merca, Sanna & Nike, Lisa & Bejla, Eva & Apache, Andreas & Piraten och Christoffer och ffa Jörgen och Karin som arrangerat och tagit hand om oss i helgen!
Tack och på återseende :D För det här vill både Rusis och jag göra igen!

PS GRATTIS till Magda & Svante som debuterat lydnadsettan med fantastiska 197 poäng!!! Imponerande tycker jag och Rusabus :D

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ni trodde att vi skulle vara macho-stollar i militärbrallor ;-) ?? Och vi trodde att ni skulle vara dryga stockholmare ;)

Nädå, skojar bara ;-) Det var jätteroligt att träffa er och era goa vovvar. Hoppas vi ses snart igen :-)

Sanna http://www.rohult.se

Carina sa...

Jasså minsann!! Lite avis blir man ju faktiskt, låter ju skitkul...
Narni hade ÄLSKAT att få transportera bovar och hoppa upp och bita lite... Då är man minsann inte så vek helt plötsligt!!!

Anonym sa...

Håller med Sanna, det var väldigt roligt att träffa er och era trevliga vovvar. Blev mycket imponerad av både Rusa och Jilla :-)
Lycka till och hoppas vi ses igen!

Lisa & Beyla

Yvonne o Vilja sa...

Kul det låter!
Väntar spänt på att få se lite bilder från helgen!
Vilja är avundsjuk... :)

Anonym sa...

Vad skoj det låter!! Jag som hade chansat på att ni skulle gå rapportkurs då ni sade att ni skulle prova nåt helt nytt, ack vad fel jag hade;). Tack snälla för grattisar :):).

Anonym sa...

Tjusig hemsida! Synd att det som sagt är lite långt till Kalmar för din del annars hade vi ju kunnat invadera Kalmar Bk med en massa Kogaråsen hundar!!!
Kram på er.
Annelie, Limpan & Oska

Anonym sa...

Visst är de kul att "bitas" syrran!!
Kram Spinoys Jazon