tisdag 11 mars 2008

Bååårzoikrock = Anjas säl

Nu ni, här kommer ett litet nytt blogginlägg trots att det bara var ett par dagar sedan sist...

I söndags var jag och hjälpte Bagisfolket med Åsa & Polka i spetsen igen. Vi hade en trevlig dag med bra träning, först lydnad i ridhus och sedan uppletande i skogen. Duktiga vovvar och mattar! Rusis fick också göra lite, fast hon egentligen bara var med som förevisningsobjekt. Åsa ska bli tävlingsledare så vi slog två flugor i en smäll - hon fick kommendera oss genom ett appellprogram. Och jaa, vad ska jag säga? Linförigheten ok, Rusa blir dock lite undrande när belöningen dröjer/uteblir, så jag måste bli duktigare på att träna längre utan att belöna. Framförgåendet - riktigt bra. Läggandet - första gången nånsin som hon inte la sig... men nån gång ska ju det också hända. Hon har normalt ett RIKTIGT RIKTIGT fint läggande :D Inkallningen bra. Apporteringen är det moment som är minst befäst och dessutom roligast enligt Rusis så hon passade på att köra boxervarianten, dvs frispel med apporten i munnen, hon susade runt i ridhuset så torven yrde. Hoppet, jag kommer inte ihåg men nått hände.

Nu ikväll var Rusa & jag uppe på DTBK och tränade lite. Skönt att få åka iväg själv utan Moa, som inte alltid tycker att hennes insnöade morsa ska ägna sig åt kvalitativ hundträning. Ägnade kvällens träning åt söndagens plumpar - fria följet, hoppet och apporteringen. Fotgåendet gick bra ikväll, hon släppte koncentrationen vid ett par tillfällen men hon håller positionen. Sa bara till henne att så gör vi inte och det köper hon snällt. Hoppträningen gick jättebra, snabba sättanden på andra sidan och fina återhopp.

Apporteringen är det moment som jag funderar mest på just nu. Jag har alltid tidigare tränat mina hundar med extern belöning, jag vill inte att apporten ska ha ngt värde utan bara vara en nyckel för ett de ska få sin belöning. Men den här gången tänkte jag att jag skulle träna in momentet genom att leka med föremålet, så sagt och gjort, Rusa och jag har lekt med apporten. Och förmodligen är det min bristande förmåga som förare som gör att vi inte får till det, drar jag upp henne för mycket på apporten så susar hon runt och leker med den på egen hand och det är inget hon gör med nått annat föremål. Allt annat vill hon leka med mig med, och om jag inte ropar "hoppolek" på vägen in gör hon "kampsprång" mot mig med apporten i munnen. Dessa språng sänker farten och är fula, jag vill ju att hon ska ge gärnet in för att få leka med mig, men madame vill bara få tillåtelse att leka själv. Och så kan vi ju inte ha det, så jag hämtade skålen i bilen och testade vad som hände när jag extern belönade. Och ja jag tror nog att det är en metod som funkar för mig, för hon blev MYCKET kvickare in på en gång...
Hmmm ska nog ta mig en funderare på vidare träningsupplägg.

Ni som läst kommentarerna till förra inlägget har ju sett att Dartvalpen RedGoblins Elvah har friröntgade höfter och armbågar. Skönt säger vi!!!

Nu börjar det fylla på sig i min almanacka, vet inte hur jag ska hinna med allt :D Fick idag reda på att jag fått timjobbet jag har sökt som sjuksköterska på S:t Göran (det är tydligen inte meningen att jag ska komma ifrån det sjukhuset) Så nu ska vi försöka få till 15 inskolningspass, vilket känns lite knivigt med tanke på Moa och att Johan byter jobb om tre veckor. Och det är nog inte särskilt populärt för honom att börja nya jobbet med att ta ledigt för att han ska vara hemma med Moa. Men på nått sätt måste det ju lösa sig....

Tyvärr blev det inga Kastor-Candy valpar hos Ullhedens, så på fredag ska han på spermakontroll. För vi vill ju veta om det är nån idé att göra om parningen och han har dessutom fått en parningsförfrågan till. Så håll tummarna för att allt ser ut som det ska!!!

På lördag är det sökträning och förhoppningsvis träff med släkten hemma hos NewstoryLena. Linda kommer ner från Luleå med Kiwi som ska insemineras i Uppsala och hon har också med sig Nio och Kastor vill se med egna ögon om sonen verkligen sköter sig som han ska. Dessutom har Camilla & Pär som har en Dartson RedGoblins Erodes "Rodde" och en Kastorson en bror till Nio - Newstory Newton sagt att de ska komma och säga hej. På söndag ska jag döma sök på Nacka bk, och det ser jag också fram emot :)

Hej svejs
Linda

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du Rusa jag springer oxå omkring o fjollar med min apport.Matte blir skogtokig men det skiter jag i.Just nu har hon snöat in på kryp.Jag fattar det för jag kryper hur snabbt som helst o då måste jag börja om när jag gör det.Ska vi byta matte en månad? Snart MH jippii ska bli så skoj att brotta ner dig

Kramar Reko med matte Alex

Anonym sa...

Va bra att du åstadkommer litet tätare uppdateringar! :):)