måndag 16 mars 2009

Måndag: Hysterin fortsätter

Har varit ledig idag och jag tänkte precis skriva att nu har jag nog lagt sista handen vid Rusas träning innan tävlingen. Meeeen så kom jag på att på onsdag är det skotträning på Solna och dit tänker jag åka. Och så är jag ju ledig på torsdag fm och hela fredagen och jag vet inte vad som skulle kunna hålla mig från att träna.

Dagen idag då, började med att lägga ett litet spår 400-500 meter och 4 apporter. Under tiden spåret mognade åkte jag och köpte köttbullar för det hade jag glömt hemma (ojda) och så gick vi en promenad på trekvart och innan vi åkte tillbaka till spåret fick Rusa träna platsliggning med dold matte vilket gick bra.

Spårupptaget är fortfarande en STOR osäkerhetsfaktor eftersom lilla hunden inte har nån riktig susning om vad hon ska göra. Idag tog hon sig dock ut till spåret och där blir hon lite förvånad och velar lite fram och tillbaka innan hon bestämde sig för att ge sig iväg åt rätt håll ganska så tveksamt. I skarpt läget blir uppgiften för matte att undvika att störa hunden så mycket som möjligt. Ambitionen är att vi ska hinna med åtminstone nått mer spår innan det är dags. När vi väl kom iväg så fäste hon och ökade också på drivet ordentligt och vi kom runt det lilla spåret utan några som helst bekymmer. Det känns ju skönt, för bara vi kommer iväg så tror jag nog att hon ska ta sig runt, i varje fall är det det som är känslan idag. Sen kan allt hända på tävling det är jag mycket väl medveten om...

Direkt efter att spåret var avklarat åkte vi tillbaka till klubben och tränade lydnad.
Slät inkallning utan anmärkning, lilla märta fick sig en tillsägelse innan jag lämnade och då satt hon så fint så. Framåtsändande mellan koner vi avancerade till mer tävlingslikt upplägg och hon har bra kläm på saktagåendet, så pass bra kläm att tempo ut har sänkts rätt mycket men jag skiter i det fram till tävlingen. Krypet gick bra så länge underlaget i varje fall var hyffsat. Skallet, hmmm den nya trenden är att hon skäller på bra 7-8 skall för att sedan göra ett upphåll som är liiiite för långt innan hon spontant startar upp igen. Idag klarade hon av att vara tyst tiden ut utan att skälla. Hoppet gick bra idag, både på ut- och återväg!

Avslutade passet med en jättetrött liten hund som fick gå över stegen en massa gånger för att jag ville att hon skulle hänga i och jobba trots att hon var rätt slut i kupan. Hon hade ju varit igång så gott som oavbrutet i 2,5 timme.
Stegklättrandet i sig gick skapligt, den tvekan hon tidigare haft på nerväg hade hon idag istället på uppvägen. Från början gick hon ju med dubbelsteg på vägen ner men glatt och villigt utan problem upp. Idag tvekade hon med att kliva på stegen men väl uppe gick hon med bra flyt på alla stegen.

Innan vi åkte och mötte Johan hann vi med en halvtimmespromenad till i vårsolen. Härligt!

Johan och jag möttes efter lunch på Bromma Zoo, en gigantisk anläggning, ett varuhus för oss som gillar djur och vill göra av med pengar. Hundarna fick nya halsband och koppel för deras gamla har den senaste tiden kunnat liknas vid kläderna på en uteliggare. Av tre koppel var det ett som var okej (med betoning på okej), det andra hade Dartan tuggat på ich det tredje var ett gammalt grimskaft med knutar. Halsbanden var inte bättre, ett söndertuggat och ett hyffsat helt med betoning på hyffsat) och den hund som gått med grimskaftet har fått klara sig utan halsband. Tur att man bor på landet :)
Nu har alla tre nya halsband, killarna fick varsit reflexhalsband och Rusa fick ett brunsvart med rosa blommönster (eftersom hon är tjej) och så köpte vi två nya koppel. Ett av de gamla var ju okej och då tyckte finansministern Johan att det var onödigt att köpa tre nya...

Casa Lillbacka har utökats med 19 st nya invånare, tio neontetror, sex guppys och tre "mussepigg"-platy. Moa fick nämligen ett akvarium av Per för några veckor sedan och nu är det igång (eller vad man säger). Och jag måste säga att jag trodde inte att det skulle vara så kul att sitta och titta på de där små fiskarna... Men det är faktiskt riktigt avkopplande :) Guppysarna är superfina!

Inga kommentarer: