söndag 9 september 2007

Ett fyrfaldigt HURRA...

Hej och välkomna till min nya blogg!

Tiina & Jilla
Igår var det ett djäkla väder här i huvudstaden och vad gjorde vi då? Jo vi var självklart utomhus och givetvis på en brukshundklubb... Vi var på Stockholm Södra Bk för att heja på Jennie & Orca, Tiina & Jilla och Anna & Isse som alla tävlade högrespår. Orcaborca kom tyvärr inte runt sitt spår, den lilla apan (hennes mattes egna ord) Isse skrapade ihop ett godkänt resultat på grund av lite för många missar på lydnaden.
Tiina & Jilla klarade av dagen med glans och nästa spårtävling sker i elitklass. Det var skitroligt att få vara där och se er. Ni var kalasbra!!!

Idag var det Magda & Hjärties tur att visa upp sig. De tävlade elitspår på Botkyrka och Hjärtie är nu BRUKSCHAMPION efter att deras tredje cert idag blev ett faktum!!!
Jilla & Hjärtie är halvsystrar, båda är valpar efter Tiinas Dixi (Dartans kullsyster). Så jag kan tänka mig att Dixi är tämligen mallig i kväll. Dartan hade varit så stöddig att det knappt hade gått att prata med honom :)
GRATTIS och HURRA HURRA HURRA HURRA för er båda. Ni är väl värda era framgångar!

Efter att vi igår åkt hem och torkat upp var det dags att klä upp sig och åka och lämna Moa hos min bror för jag och Johan skulle gå på min mosters mans disputationsfest på Etnografiska museet. Festen inleddes med en överraskning i form av en 30 minuters konsert med SödraBergens Balalajka Orkester. Väldigt annorlunda men roligt. Därefter var det vegatarisk buffé på restaurant Babajan som ligger inne på museet. God mat som kocken presenterade med följande ord: Här på Babajan serverar vi enbart vegetarisk mat.... och kött... Öhh jaha okej??! Men maten var hur som helst jättegod, men när middagen var avklarad och det var dags för dans längtade vi så mycket efter vår lilla Moa så vi bestämde oss för att åka hem.

Vad har Dart den djäkla idioten då gjort? Hundarna fick ligga i bilen för att vi skulle vidare till Åkersberga för att sova hemma hos mamma, och det tyckte Dartan tydligen var för tråkigt så han var tvungen att roa sig, eller nått. Jag trodde det räckte med att vi hade en hund i familjen som förstörde prylar, nej nu ska tydligen den 11 år gamla hunden också ge sig in i förstörelseverksamheten. Rusa hade ju tidigare tuggat på sin spårsele, och nu tyckte Dart att även hans och Kastors sele skulle stympas. Han hade ju tidigare bara knaprat lite på den, men nu är selen obrukbar... Om han ändå nöjt sig med detta. Jag hade hängt två av Moas klänningar på gallret vid baksätet för att mormor skulle få hjälpa till och bestämma vilken som skulle användas på min farmors 85-årskalas. Och den ena var han tvungen att dra in i buren och strimla i småbitar. Jag kanske inte behöver nämna att han var tämligen billig när vi upptäckte var klänningen hade tagit vägen, för jag fattade först ingenting när galjen med klänningen var borta och bara den lilla koftan var kvar. Började tänka i banor som att jag måste ha blivit tokig som bara fick med mig den ena klänningen med tillhörande kofta och bara koftan till den andra uppsättningen...

Idag har vi då alltså varit på 85-årskalas, och val av klänning till dottern var ju tämligen enkel. Efter kalaset gick vi långpromenad på Lidingö och när vi kom hem var det dags för nästa avsnitt i Rusas nojjor. Det har varit lugnt på den fronten ett par veckor, men ikväll var det tydligen dags igen. Nu fick hon för sig att det var något som rysligt vid vår port, och eftersom vi var fullastade med en massa bråte som skulle in från bilen så gick hundarna lösa. Och vad gör den lilla tervfröken då, jo hon vägrar följa med och får ett jagat uttryck i ögonen och hon pyser iväg. Nu bor vi ju i markplan så hon bestämde sig för att hon skulle minsann gå in genom vår balkongdörr. Allt annat var otänkbart...

Än en gång ett STORT GRATTIS till Tiina & Magda och era duktiga hundar, och varmt välkomna till min nya blogg!!!

Inga kommentarer: