lördag 29 september 2007

Dalarna t/r


Ojojoj, imorgon SKA jag sova lääääänge. Snälla, håll tummarna för att Moa är av samma åsikt. Idag var det uppstigning 03.30(!) är man klok eller är man klok? Nåja, den arla timmen hedrades på grund av dagens elitspår i Borlänge. Vi åkte hemifrån tjugo över fyra och då säger GPS:en att vi ska vara framme 07.22, gaah(!) det går ju inte för samlingen är 06.45...!!! Johan hade dock en tung högerfot så vi var framme redan fem i halv sju.

Väl på plats lyckades jag lotta till mig spiken vilket innebar att vi skulle börja med spåren. Efter platsliggning var det avfärd till spåren, och när vi kommer fram till mitt spår gör jag mig och Kastor klar för påsläpp. Men då får jag reda på att "nääe vi måste vänta till halv nio innan du får släppa på, för spårläggarna var tvungna att vänta med att lägga spåren tills det hade ljusnat" Daha, varför i helskotta skulle det då vara samling kvart i sju???? Bara för att man alltid brukar ha samling så dags, eller? Ärligt talat, här måste det till en skärpning av klubbarna, vi hade ju kunnat sova minst en timme till...

Spåret då? Jo vi kom iväg åt rätt håll, men Kastor spårade konstigt de första 4-500 metrarna. Tror att han blev störd/intresserad av älgdoft för till slut blev jag arg och frågade vad fasen han pysslade med, och väste några väl valda ord om pension och indragen kalvsylta (vilken låg i min ficka för att delas ut vid slutapporten). Okej, svarar Lasse och skärper sig, han hade troligen full koll på spåret men passade på att förlusta sig med den goooda älglukten också. På grund av okoncentrationen i början kom vi i mål med två tappade pinnar, fasen också. Åkte tillbaka till klubben, för lydnaden.

Hade med mig en PIGG, GLAD och OKONCENTRERAD Lasse in på planen. Fria följet kändes skapligt, inkallningen likaså men jag var tvungen att dubbelkommendera läggandet. Framåtsändandet började kalasbra, fiiint ut och slog av bra och när han passerat vinklar han 90 grader vänster? Eejh lägg av FRAMÅT!! jahaja sa Lasse och rätar upp sig. Ibland kan man ju fråga sig vad de håller på med.... Krypet gick ok, skall apporteringar och hoppet bra. Programmet avslutades sedvanligt med stegen, som var ashal, så när Kastor ska ner tvekar han och halkar till sist ner. När han blev stående uppe på stegen och tvekar för att gå ner blev jag så paff, för det har aldrig hänt förut, att jag säger "kom igen" och tillägger sedan "kryp"(???) var fick jag det ifrån? Det hade ju varit betydligt mer normalt att säga typ "här" eller "fot" eller rent av "hopp" varför i hel--te klämmer jag i med "kryp"? Nåväl, nu tror jag inte att det var därför Kastor trillade ner, men man kan ju undra.

Vi fick i varje fall ihop 240 på lydnaden trots nollan på stegen, inte kanon men hyffsat för att vara oss i varje fall. Dagen avslutades med uppletandet, och även här var Kastor PIGG och GLAD och han gjorde ett riktigt, riktigt bra uppletande tyvärr missade vi ett föremål men vi fick maxbetyget 8.

När jag kom ner från uppletandet hade snälla Moa ledsnat på att vara tävlingsmaskot i regnet så vi bestämde oss för att åka hem innan prisutdelningen. Kanske lite grisigt, men Mois väl och ve går i första hand och det kändes inte så lockande att sitta och vänta på protokollet medans 13 hundar gjorde sitt uppletande... Så vi var faktiskt hemma redan när klockan var halv fyra. Skönt!

Nu har jag bestämt mig för att jag inte tänker åka långtbortistan för att tävla Kastor. Jag satsar ju inte längre på att prestera något när vi är ute, utan jag tävlar honom bara för att jag tycker det är kul att just tävla. Så till våren kommer jag bara att anmäla honom till klubbar max 10 mil bort. I sinom tid ska ju Rusis få ta över som tävlingsvovve och tills dess, dvs under hennes utbildning, så får Kastor hänga med/ställa upp för en tävlingskåt matte.

Ska jag summera dagen så räcker det egentligen med att säga - schysst hund! Kastor är kanske inte den Där tävlingshunden med stort T, men han gör faktiskt så gott han kan (och vill) och han ställer upp och jobbar på riktigt bra med tanke på den minimala träningsdos han får. Med mer kvalificerad träning hade han nog kunnat prestera MYCKET MYCKET mer, men min motivation tryter till detta projekt. Jag vill satsa helhjärtat på Rusas träning nu och då får Kastor (tyvärr) stå tillbaka.

Puss på dig Lasse Latmask - me like!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Jätte kram till er alla, spec till maken/pappa Kastor. vad duktiga ni är :)
Sonen har som sagt vart en klippa idag så hans start nästa vår verkar inte så långt borta.Matte är super nöjd. Jag , kiwan får nu mera stå tillbaka lite men ska visst finslipa moment under vintern.
Vi får nu planera in en helg som farmor Linda, Moa och tant Tiina kan komma hit och ha lite träning med oss, hade vart hur skoj som helst.
hör av er om ni vill bli av med eran kamera för vi är sugen på att va modeller i höstfärgerna.
Kramelikram från oss.

Anonym sa...

ujujuj, 3.30..... förstår irritationen när ni fick vänta med påsläppet;)
Vilken fin lydnad ni måste ha haft med tanke på både nolla och dk m..! Duktigt ekipage:)!

Carina sa...

Så himla kul att läsa om din tävlingsdag (trots lite missöden) för en annan tävlingstörstig stackare... Vad duktig du är som åker typ 30 mil för att tävla! Jag är ltie för lat för det...
Det är inte lätt att både vara mamma och tävlingsförare... Lättare sen när hon blir större så du kan lämna henne i tryggt förvar hemma hos Johan utan att behöva fundera på mat och sånt... Man blir inte så herrans splittrad då heller... Min Emma fyller 10 idag, tiden går herrans fort...
Kram på er!

Anonym sa...

Åh nu vet jag vad som ingår i kamera köp-))) Farmor Linda kommer & nyper tag i de små samt att hon nöter in framåt sändande på Prinsessan. Det tackar vi för!

Vilka härliga bilder på Moa, man får lust att äta upp sockerbiten-))

Krama de fyrbenta från oss & ge Moa en jätte kram för hon är bara för söt....

// Åsa med de döva Dart barnen

Anonym sa...

TACK SN�LLA f�r p�h�lsningen i bloggen och Ditt grattis. Vi �r verkligen n�jda med resultatet. Vi hade ett par riktigt bra resultat i v�ras och det �r ju kul n�r det blir fler.
Vilka underbara bilder p� Moa hon �r j�ttes�t, f�rst�r att Ni �r stolta och att hon g�r i f�rsta hand. h�lsa Din mamma och pappa s� mkt fr�n Peter och mig.

Anonym sa...

Tjena Rusabinladen
Min matte är såååå tjurig.Hon säger att det är inte lönt att köpa leksaker till mig.Jag bara tar sönder dom o drar ut stoppningen.Hehehe ligger över hela lägenheten sen.Vet du om Rappe är lika snäll som oss?

Ha det gott syrran o du glöm inte att terra farmor HELA helgen.Rekopeko

Anonym sa...

Heijs! Ninja's healtresults came today, you can see it from our blogg. :)