söndag 16 september 2007

Folkfesten som uteblev...

Igår var vi på Södra för att spana in Nordiska Mästerskapen. Men någon vidare mästerskapskänsla eller stämning kunde vi inte direkt hitta. Stämningen var väl ungefär som vid en vanlig sketen SBK-tävling. Det enda som var annorlunda den här veckan jämfört med förra helgen när vi var där och tittade på högrespåret, var att fikautbudet var betydligt bättre och det är enligt i varje fall Johan nog så viktigt. Tävlingarna har säkert varit bra och välarrangerade för de tävlande, men för oss övriga dvs publiken var det inget xtra vagansa. Det är lite trist, för hur ofta står Stockholm som värd för ett mästerskap? Näe varför har man inte annonserat mer, sett till att fått ut lite försäljningstält? Det fanns ett enda tält nedanför stugan med försäljning av brodyr på fleecetröjor etc... Uppvisningarna av rallylydnad och agility hölls som lite i skymundan för högtalarsystemet hördes inte.

Nu vet jag att folk har slitit som djur för att få till sökrutor, spår, resultatrapportering osv osv och det ska alla dessa ha en eloge för, men som publik fanns betydligt mer att önska. Näe folkfesten den uteblev, trist!

Vi tittade på spårhundarnas lydnad och det är ju rätt stor skillnad jämfört med vår elitklass lydnad. Programmet börjar med att hunden läggs ner i kanten på planen, föraren gör en slät inkallning. Därefter ett fotgående utan stegförflyttningar och vändningar men med ett marschanträde till språng, sedan ett ställande under gång och ett läggande. Programmet avslutas med en träapportering med den största träapporten jag har sett, den väger tydligen 2 kg...

Idag åkte jag till Tyresö och figgade. Men vi var många figuranter till eftermiddagspasset så jag behövde bara ligga för två hundar, en finsk BC och en dansk malle och så gick jag med och tittade på ett av de svenska ekipagen, LeiAnns Viska & Marianne Nilsson - 2007 års Svenska Mästare. Sökrutan var jättefin! Ordentligt kuperad men ändå kunde man få en bra överblick. Dömde gjorde en finsk och en dansk domare. Och de tre hundarna jag såg gick bra alla tre, när jag låg som figurant låg jag som andra figge på ungefär 75m och stigen är ju 400m lång så jag hann ju se en del av dessa tre ekipage.

Näe nu ska jag se slutet på mord i sinnet.... Det är skitspännande! Sen ska jag packa min lilla sjukhusväska. Nästa gång jag bloggar är jag en erfarenhet rikare och en gallblåsa fattigare. Positivt tänkande :)

-Linda

1 kommentar:

Anonym sa...

Jisses vilken fin blogg. Jag har då verkligen levt i en bubbla ett tag som missat det här. Va kul att träningen funkar så bra med "lilla" Rusis. Må så gott!