tisdag 18 september 2007

Hemma igen

Igår var det dags för min galloperation. Jag var på KS vid 6.50 och vid halv åtta åkte jag ner till centraloperation, fick en nål och dropp. Framåt halv nio blev jag inkörd på opsalen, där fick jag flytta över till operationsbordet och blev uppkopplad med en massa sladdar och slangar - EKG, blodtryck, saturation etc etc. Operationsskötaren Pelle hälsar, liksom narkossköterskan Shela, och till sist kom en gullig narkosdoktor som hette Matilda. Först fick jag Fentanyl (högpotent morfinpreparat) intravenöst, blev skönt svajjig och gungig, därefter fick jag andas syrgas i en mask samtidigt som de sprutade propofol. Jag låg och tittade på en skruv i taket och tänkte - jaha, nu ska man tydligen somna... men jag är ju fortfarande vaken, måste bara blunda lite..............................

Vaknar upp av att jag hör folk prata runt omkring mig, nån ruskar mig och säger att jag ska flytta över till sängen. Men det struntar jag i för jag måste få sova lite till. Kommer till uppvaket, vaknar till lite, är extremt torr i munnen och har ont i magen. Får morfin mot smärtan och somnar om. Vaknar igen efter ett tag av en liten bebis som skriker, kommer då på att nu var det LÄNGE sedan Moa ammade... Första mjölken efter operationen skulle pumpas ur och slängas, sagt och gjort, somnar sen om igen. Vaknar till slut helt och hållet vid tretiden, får komma upp till avdelningen vid fyra. Nu inleder jag kampanj hemgång, känner attt jag INTE vill sova på sjukhuset, vill bara hem! Plus att jag längtar efter Moa... Efter viss övertalning går doktorn med på att jag får gå hem på kvällen. Puh! Visst har jag ont i magen men jag hade inte haft mindre ont av att vara kvar på KS. Nu ska jag ta det lugnt ett par dagar sedan ska Kastor trimmas inför sin tävling nästa helg :)

Avslutar dagens blogg med att gratulera Kastordottern Newstory Ninja & matte Minna i Finland som tävlat lydnadsklass ett med 1:a pris som resultat. GRATTIS!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hexa med mattar hälsar och tackar och pussar tillbaka till Dartan. Nu är det bara ett kvar......
Krya på dig, hundfolk är tydligen inte lätta att hålla i stillhet för länge efter operation eller dyligt:-).
Kram Bettan

Carina sa...

Skönt att allt gick bra! Säkert är du redan på benen och ute och springer i skogen eller nåt annat förnuftigt!
Kramar från Skärhamn

Anonym sa...

Krya på dig nu!!
/M

Anonym sa...

Hellou!
Ninja has got x-rayed today (seems to bee clean), so we just wait for real results from kennelclub. But anyway, her back is fine and elbow and hip resuls come from clubb. I will tell you more then!
Kisses from little tired Ninja. :)