söndag 19 september 2010

19/9 2010 - Valplåderapport

Valparna mår bra, de växer och frodas. Det är ett gäng stadiga killar och lilla fröken är inte att förglömma för hon ser till att hålla sig framme och förser sig av det bästa spenarna! Vi har märkt dem för att kunna hålla i sär vem som är vem eftersom det bara är en av dem som har en liten vit bröstfäck. Så nu går de under sina färgnamn - Grön, Vit, Orange, Ljusgrön/Gul, Lila, Blå och Omärkt och tiken är genusriktigt märkt med Rosa ;)

Med Rusa är det däremot inget vidare värst. Hon hade 39 graders feber i fredags vilket inte är onormalt men igår kväll steg febern till 39.9 för att till slut hamna på 40.1 vid midnatt. Då var hon dessutom ordentligt allmänpåverkad och verkade ha ont, hon gick med små små steg och ville inte kliva ur valplådan. Jävla skit!!! Det var ju bara att sätta sig i bilen och åka till Ultuna. Gulliga gulliga Tiina kom över och passade Moa som sov, det var tur att Lena var här och påminde mig att jag var mamma också för jag lyckades i villervallan glömma bort barnet... Väl på Ultuna fick vi träffa veterinären som ganska raskt kunde konstatera akut livmodersinflammation. Rusa fick en injektion med antibiotika och ska nu äta tabletter en vecka. så vi kan bara be till någon högre makt att infektionen ger med sig! Men nu ikväll är tempen nere på acceptabla 38.9 grader, så håll tummarna!

Mycket tankar snurrar nu i huvudet på mig, angående min "uppfödarkarriär" och jag kan bara konstatera att det finns ingen valp i världen som det är värt att offra Rusa för. Så jag kommer att forska i om det finns någon ökad risk för komplikationer vid en kommande dräktighet och valpning, i så fall så känns det just nu som att det är blir den kullen Rusis kommer att få. Men jag ska inte dra några slutsatser idag, med a.llt detta i mycket färskt minne. Valparna är ju hursomhelst hur underbara som helst :)

Har ambitionen att publicera bilder samt viktkurvor under morgondagen!
-Linda

10 kommentarer:

Jennie sa...

Nej!!! Inte Rusis också! Krya på henne och pussa på bebisarna!

Carina sa...

O! Hujedamej!! Inte hon oxå... Håller alla tummar och tassar för att allt går bra och att det inte blir mer än så här! Tur att du åkte in i tid!
Kryapåkramar till Rusabus.

Carina

Hundarna & livet sa...

Vilken mardröm! När man bara vill glädja sig och njuta av valplådefriden. Det låter ju som om det är på rätt väg och vi håller tummarna för att det fortsätter så. Men hon har väl en god allmänkondition och det hjälper henne säkert i tillfrisknandet. Pussa på henne och valparna och kämpa på

Petra Hexae sa...

Men usch stackars Rusis och dig Linda såklart. Massor av krya på dig önskningar från oss till RusaBus.

Cecilia med flock sa...

Lilla rusa,, hoppas att hon piggnar till snabbt! Håller tummarna här i söder!

Camilla sa...

Usch vad tråkigt!!
Hoppas hon kryar på sig snabbt lilla Rusa!!
Många kramar från oss i Västerås

Lotta sa...

Förstår om du är orolig för det är ju bland det bästa man har...hoppas Rusis piggar på sig/Lotta

Camilla R sa...

Vi håller alla tummar för att allt ska blir bra igen. Tappa inte modet! / Camilla R & Micke

Jenny sa...

Bajs :( Jag ska be till alla Gudar jag tror på!

Eva S sa...

Massor med kryapåhälsningar till Rusa !!

// Eva & Julle