söndag 1 februari 2009

Glad Rusa

Idag är Rusa en nöjd hund! I förmiddags åkte vi till DTBK för att träffa Tiina & Åsa. Körde igenom nästan alla högremomenten och eftersom det här var årets andra (!) träningspass var det både ris och ros. Inkallning och fotgåendet går bra, framåtsändandet behöver massor med träning! Skallet går framåt har introducerat ett tystkommando och där kan jag bara som kurisosa berätta att jag är otroligt sugen på att använda franskans silencieuse (uttalas [sillence]) bara för att det är ett så vackert ord!
Krypet är det moment som inte känns riktigt bra, det har ju bara rullat på och Rusa har naturligt haft en grym teknik men nu har hon blivit en aningens hög bak. Och det vill jag INTE ha!! Försöker ta det lugnt för att lilla vovvan inte ska slarva, måste backa!
Avslutade lydnadspasset med att hon fick gå ett par vändor över stegen och där är det nervägen vi måste träna på och för att träna nervägen måste hon ju gå över hela stegen. Onödigt men jag orkar inte lyfta upp henne på stegen för att bara träna nervägen. Tycker nämligen att hon varvar en aning för varje vända hon ska upp...

Efter lydnaden körde vi varsit uppletande, vilket för Rusis del innebar en hel del kutande och icke påslagen näsknopp... Hade en "plastkorv" längst ut och den var tydligen helt luktfri?! Trots att vi gick ut tillsammans och i princip stod på saken fick hon inte vittring på den, konstigt. Avslutade med att fika men då hade Moa, som hade umgåtts med Johan och Charlie, fått nog och tjöt som en liten trumpet. Så vi slängde i oss Tiinas mackor och lite smulpaj med vaniljsås jag hade fixat innan vi kastade oss hem med ungen....

Var hemma några timmar innan det var dags för nästa träningspass. Skyddet. Frågade Pia om inte hon kunde skriva ner vår träning idag, men hon tyckte att det kunde vara kul om jag skrev själv så kan jag gå tillbaka och läsa om nått år när jag har börjat fatta lite mer. För jag är fortfarande i fasen att jag i princip inte begriper ett smack... Eller ja jag fattar ju övningarna vi gör men jag har ingen aning om nån stegringsplan eller var vi ska hamna i slutändan. Det är jäkligt nyttigt att vara nybörjare ibland!!!
Till dagens träning då, vi började med att jakt på skyddsärm där Per är helt grym! Snabb och koordinerad, trots att Rusis också är snabb (tycker ivf jag) Han springer ifrån oss och fintar Rusa i vändningen och sedan tror jag att tanken är att hon ska upp i bett mot kroppen. Efter det fick jag hålla Rusa i selen och Per svingade en trasa, miss miss träff. Var nog tanken men Rusis hängde inte riktigt med och inte jag heller. Jag släppte visst efter för mycket på linan, svårt svårt. Efter ett par vändor fattade vi dock mer. Rusa hajjade att bli snabbare i att sträva efter trasan och jag fattade att jag bara skulle hålla i och släppa efter när hon hade bitit och inte tidigare. Men svårt svårt! Hon blir dock ganska fort trött i käkarna så vi kan inte hålla på allt för länge vilket nog är bra för min hjärna orkar inte heller några längre stunder åt gången.

Herregud, jag har tränat hur mycket hund som helst sedan jag skaffade Hanni 1991 och jag är van (och bortskämd med) att jag är med i matchen och att jag kan komma med lite begåvade inlägg men här sitter jag än så länge på läktaren. Eller det är i varje fall där min hjärna är...
Hur som helst är det ett jättetrevligt gäng, prestigelöst och enkelt i den bemärkelsen.
Ser fram emot att gå tillbaka och läsa det här när vi blivit lite varmare i kläderna :D

Kom på att jag kanske skulle skriva några rader om Dartans hälsa. Han fyller ju tretton år om ungefär två veckor och för några veckor sedan fick han en episod av ostadiga bakben snubblingar och lite snett buret huvud. Han hade en sådan vända i höstas också. Men precis som då gick det över spontant den här gången också. Den här vändan var det dock kanske en aningens mer än sist men det har mest märkts här inne på den hala parketten. Han blev lite bättre bara han fick komma ut och röra på sig. I höstas pågick det bara nått dygn eller ett par, men nu var han ostadig i nästan en vecka. Han har hela tiden ätit med god aptit och hängt med på alla våra promenader, men det är ju en påminnelse om att han är en gammal vovve.

Pratade med Darts uppfödare Lena i kväll och hon berättade att många av de hundar som hon fött upp och som har blivit gamla har fått sådana här symtom. Lite kusligt var dock att den här gången drabbades Darts kullbror Dennis nästan samtidigt och jag tror tyvärr att han råkade ut för en värre variant än Puffe, men än så länge hänger det två gamla gubbarna med! Berättade för Tiina om Dennis och då berättade hon att kullsystrarna Dixi(Drama) och Sara(Dajm) fick livmodersinflammationer nästan precis samtidigt... Mysko! Men vad jag vet så lever 6 av 7 I D-kullen fortfarande och vi hoppas att vi får ha dem kvar och njuta av dem ett tag till. Dixi är ju den av syskonen jag träffar mest och hon är precis lika pigg som Dartan men hon hör nuförtiden väldans dåligt :) Charmigt men jobbigt!

Ett stort GRATTIS den här veckan går till två fiiina Dartbarn!
Spinoys Julius har idag 1/2 tävlat lydnadsklass III med förstapris och klassvinst!!!
RedGoblins Exito är friröntgad på höfter och armbågar, därmed är hela kullen röntgad! Skönt!
Grattis grattis grattis från en mallig pappa och farmor!


Har blivit utmanad igen, den här gången av Carina

Mina 4 favoritprogram:
★ Hjärnstorm
★ Mästarnas mästare
★ Vänner
★ Slänger med ett radioprogram också: På minuten på P1, fantastiskt roligt!

4 saker jag gjorde i går:
★ Uteblev från sökträning pga täta toabesök :(
★ Köpte treårspresent till min brorson
★ Försökte träna lydnad men blev i ett AKUT behov av en toalett...
★ Satt uppe halva natten med datorn i knät

4 saker jag ser fram emot:
★ Sommaren!!!
★ Ljusare kvällar
★ Weekend med våra kompisar Kjell & Maria
★ Att vinna min filippin mot Wille och få gå på Grand Hõtel och äta frukost :D

4 favoriträtter:
★ Pirripirripasta
★ Torsk med äggsås (Har ätit det i kväll och det var supergott!!!)
★ Tiina & Charlies brai
★ Spaghetti och köttfärsås

4 saker på min önskelista:
★ Staket runt tomten
★ Gräsmatta på framsidan
★ Att jag och mina nära får vara fria från sjukor
★ Solsemester (först gången någonsin jag längtar utomlands)

4 personer som jag utmanar:
★ Magda
★ Jennie
★ Kerstin
★ Annelie

Over and out från Linda eniperiodersuperflitigbloggare

Inga kommentarer: